Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Internationale marketing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4803
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Damme Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties Marketingcommunicatie

Eindcompetentie

BIO_02BIO_02 - Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BIO_04BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BIO_05BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BIO_06BIO_06 - Commercieel beleid (binnen interculturele context) voeren.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau

Leerresultaten

De student begrijpt en kent de specifieke kenmerken van internationale marketing.

De student kan deze kennis gedeeltelijk zelf verwerken (zelfstudie) en toepassen in de gevraagde opdracht. 

De student kan in groepsverband informatie opzoeken, analyseren en synthetiseren.

De student kan op een zelfstandige manier opdrachten uitvoeren.

De student kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, zowel mondeling als schriftelijk.

Inhoud

I. Het internationaliseringsproces
1. De internationale omgeving
2. Al dan niet naar het buitenland?
3. Welke markt betreden of in welke markten actief blijven?
4. Marktinformatie en marktonderzoek
5. Op welke manier de markt betreden?
6. Organisatorische opzet


II. De uitbouw van een internationaal marketingprogramma
1. Product
2. Prijs
3. Promotie
4. Distributie
5. Personeel

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Internationale marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

1e examenkans (opdracht + mondeling examen): Tijdens de 2e lesmodule (6w) werken de studenten in groepsverband aan een opdracht. Aanwezigheid is verplicht tijdens de werksessies. De exacte modaliteiten inzake planning en inhoud van de opdracht worden door de docent gecommuniceerd via Toledo. De schriftelijke opdracht en de mondelinge verdediging ervan worden geëvalueerd op basis van generieke beoordelingsniveaus voor dit OLOD.

2e examenkans (opdracht): De exacte modaliteiten inzake planning en inhoud van de opdracht worden door de docent gecommuniceerd via Toledo.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%