Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

International macro-economic topics 1


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4784
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van Internationale handel 1 (1BIO)

Eindcompetentie

BIO_01BIO_01 - Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving.Doorgroeiniveau
BIO_04BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BIO_05BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BIO_06BIO_06 - Commercieel beleid (binnen interculturele context) voeren.Doorgroeiniveau
BIO_07BIO_07 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen internationale/interculturele context, focus China.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau

Leerresultaten

We streven ernaar om zoveel mogelijk competenties aan bod te laten komen en leerresultaten te bereiken, maar alles hangt af van de gastsprekers die we bereid vinden om te komen spreken. Ook de keuze van het onderwerp voor de paper bepaalt welke competentie sterker naar voor komen in dit vak (bijv. eerder marketing- of logistiekgericht of ...).


  • Intercultureel competent: doorgroei




o      je hebt inzicht in interculturaliteit in het algemeen en meer bepaald die van de aan bod gekomen regio’s


o      Je begrijpt de oorsprong van stereotype beelden van andere culturen die in de seminaries aan bod komen.


o      Je begrijpt de oorsprong van misverstanden en conflicten die mogelijk verband houden met de culturele achtergrond van de regio’s die in de seminaries aan bod gekomen.



  •  Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen: doorgroei


o      Je kan internationale (potentiële afzet-) markten analyseren en interpreteren.


 



  •  Distributiebeleid: doorgroei



o      Je hebt beperkt inzicht in internationaal distributiebeleid. Je kent en begrijpt de incoterms en andere documenten voor douane en accijnzen.



  •  Commercieel beleid (in int. context) voeren: doorgroei


o      Je kan de behoeften van internationale klantensegmenten analyseren.


o      Je hebt aandacht voor interculturele verschillen in zakelijke contacten.



  •  Ondersteunen bedrijfsbeleid: doorgroei


o      Je kan aanbevelingen formuleren voor algemeen bedrijfsbeleid m.b.t. internationaal zakendoen en meer specifiek HR-beleid (ter plaatse en voor expats) in de aan bod gekomen regio’s.


o      Je analyseert bedrijfseconomische gegevens.


 



  • Opbouwen kwaliteitsvolle redenering: doorgroei


o      Voor je paper ga je systematisch te werk in het analyseren van je gekozen onderwerp, verzamel je relevante informatie, weeg je alternatieven tegenover elkaar af en kom je tot een gefundeerde conclusie (ev. met aanbevelingen) en standpunt.



  •   Interne en externe communicatie mondeling: integratie


o      Je communiceert vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast, correct en enthousiast tijdens de seminaries en op het examen (in het Nederlands C2 en in het Engels B2).


o      Je notuleert tijdens de seminaries.



  •  Interne en externe communicatie schriftelijk: integratie


o      Je bouwt een gestructureerde paper op waarin je vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast en correct communiceert (in het Nederlands C2 en in het Engels B2).



  •  Initiatief nemen: integratie


o      Je stelt uit eigen beweging vragen tijdens de seminaries, je reageert op vragen van de spreker, …


 

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een aantal seminaries over internationale macro-economische topics, m.n. internationaal ondernemen en zakendoen. Deze seminaries worden grotendeels door experten uit de bedrijfswereld verzorgd: Flanders Investment & Trade, hun Vlaams Economische Vertegenwoordigers (VLEV’s), VOKA en andere externen uit het werkveld (voor extern gevolgde seminaries wordt een deelnamekost via de studentenrekening doorgerekend). Op die manier maak je kennis met het échte internationale zakendoen en wordt de praktijkervaring tot bij jou gebracht.


 


Daarnaast diept elke student één onderwerp dat tijdens de seminaries aangeraakt wordt uit in een paper. Het gekozen onderwerp van de paper moet samenhangen met de taalkeuze van de student. Afhankelijk van de groepsgrootte wordt deze paper individueel of in groep gemaakt.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40% Paper over een onderwerp dat verband houdt met een van de seminarietopics.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten10% Interactie tijdens de seminaries, voorbereiding van de seminaries
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Paper