Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Accountmanagement


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4779
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van


  • Principes van marketing

  • Consumentengedrag


Ingeschreven zijn voor of het credit verworven hebben van:


  • Operationele verkooptechnieken

  • Kostprijsberekening en budgettering

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_09BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen.Integratieniveau
BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Integratieniveau
BM_BMA_11BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren.Integratieniveau

Leerresultaten

Studenten worden gevraagd een klantenportefeuille te kunnen beheren.

Dit betekent een gezonde basis analytische kennis en het trekken van conclusies uit klantengegevens.

Daarnaast moeten ook de prijsonderhandelingen gevoerd kunnen worden en moeten juiste commerciële beslissingen genomen kunnen worden.

Deze beslissingen moeten door de student kunnen toegelicht worden en verdedigd.

Inhoud



Hoofdstuk 2: Salesplanning: strategieën en doelstellingen Ontwikkelingen in verkoop. Klantenmanagement. De verkoopmanager. Verkoopdoelstellingen en strategieën. Het verkoopplan

Hoofdstuk 3: Salesprognose Doel en nut van verkoopvoorspellingen Het voorspellingsproces Voorspellingsmethoden zonder direct beschikbare kwantitatieve gegevens Voorspellingsmethoden op basis van kwantitatieve gegevens Voorspellingsmethoden op basis van kwantitatieve en kwalitatieve gegevens Hoofdstuk Hoofdstuk 5: Planning van het salesteam De verkoopstaf Omvang van de buitendienst Rayonering Routering Klantenacquisitie Teleselling De binnendienst

Hoofdstuk 6: Accountmanagement Het ontstaan van accountmanagement Customer rating Invoering van accountmanagement en het aaccountplan Niveaus van accountmanagement De plaats van accountmanagement in de onderneming Accountplanning

Hoofdstuk 8: Bedrijfseconomische aspecten van salesmanagement Evaluatie van de salesorganisatie Break-even-pointberekening Invloed van de prijs

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Sales Management

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

30% van de punten worden gegeven op een op te stellen account verkoopplan en de mondelinge presentatie in de loop van het academiejaar

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30% een account verkoopplan opstellen + mondelinge presentatie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30% een account verkoopplan opstellen