Begincompetentie
Eindcompetenties Computervaardigheden
Leerresultaten
1. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen
2. De student verzamelt een aantal relevante socio-demografische, adres-, betalings-, aankoop- en verkoopgegevens om een directmarketingactie te kunnen uitvoeren.
3. De student registreert de respons van bestaande en potentiële klanten en maakt een updating hiervan in tabellen.
4. De student voert op een gebruiksvriendelijke manier de geregisteerde gegevens in via een formulier
5. De student ontwerpt op basis van selectie- en sorteercriteria queries om de doelgroep, die beantwoordt aan het gewenste consumentenprofiel, te kunnen benaderen via een aangepaste directmailingactie.
6. De student drukt de geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm.
7. De student synthetiseert verzamelde gegevens in draaitabellen en in een visuele vorm onder de vorm van draaigrafieken.
8. De student ontwerpt etiketten en maakt mailings aan met behulp van Word en Access.
9. De student importeert en exporteert gegevens en resultaten naar andere softwarepakketten
De generieke beoordelingsniveaus voor de cesuurbepaling binnen dit OLOD worden toegelicht op het digitaal leerplatform Toledo.
Inhoud
Access
De student verzamelt vooraf relevante gegevens, normaliseert de gegevensstructuur en verwerft inzicht in de principes van de relationele databases.
De student voert de geregistreerde gegevens in via tabellen en op een meer gebruiksvriendelijke manier via formulieren.
De student spoort relevante informatie op met queries. De student drukt geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm en maakt mailings aan met behulp van Word en Access.
Tabellen ontwerpen, primaire sleutel – Opmaak - Invoercontrole - Selecteren van gegevens met selectiefilter en formulierfilter
Relaties leggen tussen tabellen
Selectiequery's met meerdere criteria, groepstotalen, kruistabellen, parameters, unieke waarden – Actiequeries Formulieren : ontwerp van de secties, aanpassen van de opmaak, wijzigen van de eigenschappen van de besturingselementen – Gebruik in de werkset van een label, afhankelijk en niet afhankelijk object, keuzelijst,keuzelijst met invoervak, aankruisvak, groepsvak,keuzerondje, wisselknop,commandoknop - Hoofd en subformulieren
Rapporten (inclusief groepsonderbreking) en etiketten
Draaitabellen en draaigrafieken
Mailmerge : koppeling met Ms Word
Schakelborden
Integratie met Ms Excel en Ms Word
Macro’s
Generieke beoordelingsniveaus
8-9-10/10
De student is in staat in het kader van een toepassing een databank met verschillende tabellen te ontwerpen en kan daarbij ook de relaties optimaliseren zodanig dat met een minder aantal tabellen een zelfde hoeveelheid entiteiten kan beheerd worden.
De student kan relaties leggen tussen entiteiten.
De student kan gebruik maken van een functie die niet tot het standaardrepertorium van de cursus behoort
De student kan de eigenschappen instellen van besturingselementen en secties in formulieren en rapporten
De student kan een macro ontwerpen
7/10
De student kan een selectiequery ontwerpen op basis van een zelf te interpreteren vraag
De student kan de soorten relaties tussen de entiteiten (een-een, een-veel, veel-veel) herkennen, verklaren en benoemen
De student kan een draaitabel en draaigrafiek aanpassen
De student kan de eigenschappen instellen van velden, tabellen, queries, formulieren en rapporten.
6/10
De student kan een selectiequery ontwerpen waarbij hij/zij gebruik maakt van berekeningen en functies
De student kan gegevens selecteren via de geavanceerde filteropties
De student kan een draaitabel en draaigrafiek ontwerpen
De student kan een hoofd- met een subformulier ontwerpen
De student kan een rapport ontwerpen waarin gebruik gemaakt wordt van groepstotalen
De student beheerst de integratiemogelijkheden tussen Access, Excel en Word inclusief mailmerge
De student kan een schakelbord ontwerpen
5/10
De student maakt gebruik van meerdere tabellen
De student kan zonder gebruik te maken van de wizard een selectiequery ontwerpen gebruikmakend van keywords, relationele en logische operatoren
De student kan een parameterquery, een query met berekening van groepstotalen, een kruistabel en een actiequery ontwerpen
De student kan handmatig een formulier/rapport/etiket ontwerpen
De student kan in het formulierontwerp gebruikmaken van de speciale besturingselementen uit de werkset
4/10
De student maakt gebruik van één tabel
De student kan via de ontwerpweergave een tabel ontwerpen
De student kan gegevens sorteren op meerdere criteria
De student kan gegevens selecteren via de formulierfilter
De student kan zonder gebruik te maken van de wizard een selectiequery ontwerpen
De student kan met de wizard een formulier en een rapport ontwerpen
-3/10
De student kent de principes van databanken en de terminologie binnen Access
De student kan via de gegevensbladweergave een tabel aanmaken
De student kan gegevens sorteren op één criterium
De student kan gegevens selecteren via de selectiefilter
De student kan met de wizard een query ontwerpen
De student kan automatisch een formulier en rapport aanmaken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 100% | |