Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Commerciële vaardigheden (BMA)


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4757
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Lauryssen Godelieve
  • Van Damme Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenElementair niveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
BM_BMA_09BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen.Elementair niveau
BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Elementair niveau

Leerresultaten


1. Commercieel Taalgebruik



-      


De student communiceert mondeling in het algemeen Nederlands.



 


-       De student voert externe gesprekken en wordt hierbij vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies.


-       De student voert zakelijke gesprekken, voert één of meer telefoongesprekken met externen en neemt een interview af van een professional.


-       De student presenteert met een uitgebreid spreekschema materiaal dat hij verzameld en verwerkt heeft.  Het gaat om een presentatie voor docent(en). De docent geeft vooraf expliciete instructies.


-       De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, de docent stuurt het teamwerk enkel bij in geval van problemen.


-       De student hanteert een klantgerichte, vlotte communicatiestijl.


-        De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge genres duidelijk, correct (formulering, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.


-       De student staat open voor vragen van klanten met andere woorden is hulpvaardig.




-       De student communiceert schriftelijk in het Nederlands.


-       De student past grammatica en spelling van het Nederlands correct toe en raadpleegt indien nodig de juiste informatiebronnen.


-       De student stelt externe bedrijfsteksten op en wordt vooraf gestuurd en begeleid door de docent met expliciete instructies en oefeningen.


-       De student kent de onderdelen van complexere zakelijke teksten (verkoopbrief, folder) en werkt deze teksten met richtlijnen van de docent uit.


-       De student schrijft advertentieteksten, folderteksten, verkoopbrieven en e-mailberichten gericht aan klanten en in een wervende schrijfstijl. Alle teksten zijn aangepast aan de doelgroep.


-       De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke genres duidelijk, correct (spelling, stijl, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.


-       De student past inhoud van een sellogram toe in commerciële teksten.





2. Commerciële Vaardigheden

De student heeft een basiskennis van het vakjargon ivm verkoop

de student heeft inzicht in de taken van een verkoper en in de organisatie van de verkoopafdeling

De student kan op een gestructureerde manier adressen voor prospectie zoeken en een telefonisch script uitwerken om een afspraak te maken

De student kan op een efficiënte manier een verkoopgesprek opstarten en peilen naar de behoeften van de prospect

De student zal via opdrachten kennis maken met de verkoopsorganisatie in een bedrijf

De student kan op een efficiënte manier een sellogram uitwerken.

Inhoud

1. Commercieel Taalgebruik



Mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid in het Nederlands wordt ingeoefend aan de hand van praktische opdrachten individueel en in kleine groepjes van 2 tot 3 studenten.


 


Mondelinge vaardigheden


Interviewtechnieken met efficiënte verwerking van resultaten


Presenteren met powerpoint


Klantvriendelijk en professioneel telefoneren


 


Schriftelijke vaardigheden


Om commercieel of wervend te leren schrijven analyseren én stellen studenten de volgende tekstsoorten op:


-       klantgerichte e-mails


-       folders 


-       advertentieteksten


-       direct mailing met verkoopbrief en antwoordkaart


 


Daarnaast maken de studenten kennis met interessante websites in verband met praktisch taalgebruik en oefenen ze deelaspecten van schrijven en spreken in het Nederlands.


Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn:


-       alineaopbouw


-       kenmerken van commerciële taal


-       uitspraakoefeningen




2. Commerciële Vaardigheden



Verkopen, een vak apart

Imago van het verkoopvak

Organisatie van een verkoopafdeling

Relatie verkoop/marketing

Verkoopstijlen

Adres management

Werkinstrumenten van de verkoper 

Prospecteren, hoe?

Suspectmanagement

Prospectmanagement : entreefase en behoefteanalyse

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Operationele verkoop

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De student maakt een volledig portfolio met opdrachten voor Commercieel Taalgebruik en Commerciële Technieken. 

De exacte modaliteiten ivm deze opdrachten worden tijdens de lessen en via Toledo gecommuniceerd. Een onvolledig portfolio wordt niet geëvalueerd en krijgt geen totaalscore. Commerciële Vaardigheden wordt generiek beoordeeld; de criteria worden tijdens het begin van het academiejaar aan de studenten meegedeeld.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%