Leerresultaten
1.3. De student voert een controle kan uit op de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van informatie vooraleer deze wordt verwerkt.
1.4. De student verwerkt zelfstandig deze geselecteerde gegevens (ook statistisch) tot direct bruikbare informatie voor het administratief ondersteunen van het beleid.
1.6. De student identificeert, bij een financiële analyse en een ondernemingsanalyse, de verschillende aspecten van de te analyseren situatie, analyseert en interpreteert de gegevens kritisch en brengt het resultaat ervan in kaart en motiveert.
1.9. De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen, onderkent lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan, rapporteert deze en helpt ze op te lossen.
4.4. De student geeft het management advies over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie. 4.7. De student stippelt een beleid uit, d.w.z. dat hij doelstellingen formuleert, strategieën selecteert en deze strategieën concretiseert in tactische beslissingen.
5.1. De student past de kwaliteitszorg integraal toe : de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen worden door hem gestuurd, gecontroleerd, bijgestuurd en hij komt zelf tot nieuwe inzichten en procedures (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten).
5.5. De student lost met creativiteit en flexibiliteit een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen op.
5.6. De student schat in wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen.
5.7. De student schat goed in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en is in staat om de impact van zijn initiatief goed in te schatten;
5.8. De student vat zelfstandig een taak, werkt deze af, rapporteert over de resultaten en is steeds in staat om zijn eigen aanpak te verantwoorden.
5.9. De student voert de taken uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.
5.10. De student staat kritisch tegenover de informatie waarmee hij wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die hij hiervan maakt, de aanbevelingen die hij op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en zijn houding tegenover derden.
Inhoud
Deel 1: Inleiding: Auditing en het auditberoep
Deel 2: Interne controle
Deel 3: Algemeen conceptueel kader voor auditing
Deel 4: Operationele audit
Deel 5: Financiële audit
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Externe controle in de praktijk
Evaluatie
Eerste examenkans - eerste examenperiode: 100 % Mondeling Examen Tweede examenkans - derde examenperiode: 100 % Mondeling Examen
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |