Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Consumentenmarketing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_2921
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Espen Nora

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Principes van Marketing van het voorgaande opleidingsjaar.

2. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Consumentengedrag van het voorgaande opleidingsjaar.

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Doorgroeiniveau
BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



De student voert grondige analyses uit op basis van beroepsgebonden informatie, interpreteert de analyses en brengt  de resultaten ervan in kaart. 

De student verzamelt per praktijkcase de nodige gegevens uit diverse bronnen.

De student beoordeelt de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van zowel bronnen als gegevens.

De student selecteert kritisch de benodigde gegevens en verwerkt deze in de oplossing van de praktijkcases.

De student geeft aan welke informatie eventueel bijkomend nodig zou zijn om de praktijkcases genuanceerd op te lossen. 

De student zoekt tijdig een alternatieve oplossing indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was. 



De student analyseert de praktijkcases vanuit diverse gezichtspunten. Hij gaat systematisch te werk in het analyseren van de case, stelt relevante vragen en weegt alternatieven tegenover elkaar af. Hij beargumenteert een oplossing op basis van relevante criteria.





Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.

Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.

De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat.



De student werkt gedurende het ganse traject in een team van vier personen. Elk teamlid is verantwoordelijk voor de eigen verwerking van de stof en de uitvoering van de opdrachten.

De student maakt duidelijke afspraken wie voor het betreffende gedeelte de groepsvoorzitter, communicatiepersoon, organisatieverantwoordelijke, notulist of helper is. Er zijn blokken voorzien in de leerstof met een aantal rapporteringfasen. Dit impliceert dat iedereen om beurt voor een bepaald onderdeel een bepaalde rol op zich neemt. Het team duidt voor elk leerstofblok de rollen aan. Iedereen zal op deze manier de hele cyclus van de rol van voorzitter, communicatieverantwoordelijke, notulist of organisatiepersoon doorlopen. De groepsvoorzitter zorgt ervoor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt i.v.m. taakverdeling, materiaalverzameling, materiaalverwerking, timing… Deze afspraken worden ook genoteerd zodat op elk moment voor alle betrokkenen de verwachtingen en de afspraken traceerbaar zijn. De teamleden zorgen ervoor dat hun bijdragen tijdig en voldoende gestoffeerd worden doorgegeven zodanig dat de planning voor groepsoverleg en groepscorrecties tijdig kan gebeuren. Ieder teamlid is permanent op de hoogte van de aard en resultaten van de groepswerking. Dit impliceert dat iedereen individueel verantwoordelijk is voor het tussentijdse werk en het eindproduct.



De student heeft inzicht in de mechanismen van consumentengedrag, analyseert consumentenreacties op marketingstimuli en reflecteert op aankoopgedrag van consumenten. 



 

Als beleidsadviseur/ondernemer kan de student de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.  De student lost de praktijkcases per onderdeel van de leerstof op en rapporteert schriftelijk en/of mondeling.

 

De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.  De student lost de actuele eindcase op inclusief (gestuurde) zelf-evaluatie. 




Inhoud

CONSUMENTENGEDRAG.

KERNSTRATEGIE: SEGMENTATIE EN POSITIONERING.

PRODUCT- en MERKENSTRATEGIE.

PRIJSBELEID. DISTRIBUTIEBELEID.

INTERNATIONALE MARKETING.

STRATEGISCHE PLANNING.

ONTWIKKELING VAN EEN MARKETINGPLAN.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Principes van Marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% opdrachten in te dienen op een vastgelegde datum, vóór het examen.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%