Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Consumentenmarketing
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_2921 |
6 |
180 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Principes van Marketing van het voorgaande opleidingsjaar.
2. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Consumentengedrag van het voorgaande opleidingsjaar.
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_07 | BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_04 | BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_05 | BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_07 | BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_08 | BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student voert grondige analyses uit op basis van beroepsgebonden informatie, interpreteert de analyses en brengt de resultaten ervan in kaart.
De student verzamelt per praktijkcase de nodige gegevens uit diverse bronnen.
De student beoordeelt de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van zowel bronnen als gegevens.
De student selecteert kritisch de benodigde gegevens en verwerkt deze in de oplossing van de praktijkcases.
De student geeft aan welke informatie eventueel bijkomend nodig zou zijn om de praktijkcases genuanceerd op te lossen.
De student zoekt tijdig een alternatieve oplossing indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.
De student analyseert de praktijkcases vanuit diverse gezichtspunten. Hij gaat systematisch te werk in het analyseren van de case, stelt relevante vragen en weegt alternatieven tegenover elkaar af. Hij beargumenteert een oplossing op basis van relevante criteria.
Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.
Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat.
De student werkt gedurende het ganse traject in een team van vier personen. Elk teamlid is verantwoordelijk voor de eigen verwerking van de stof en de uitvoering van de opdrachten.
De student maakt duidelijke afspraken wie voor het betreffende gedeelte de groepsvoorzitter, communicatiepersoon, organisatieverantwoordelijke, notulist of helper is. Er zijn blokken voorzien in de leerstof met een aantal rapporteringfasen. Dit impliceert dat iedereen om beurt voor een bepaald onderdeel een bepaalde rol op zich neemt. Het team duidt voor elk leerstofblok de rollen aan. Iedereen zal op deze manier de hele cyclus van de rol van voorzitter, communicatieverantwoordelijke, notulist of organisatiepersoon doorlopen. De groepsvoorzitter zorgt ervoor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt i.v.m. taakverdeling, materiaalverzameling, materiaalverwerking, timing… Deze afspraken worden ook genoteerd zodat op elk moment voor alle betrokkenen de verwachtingen en de afspraken traceerbaar zijn. De teamleden zorgen ervoor dat hun bijdragen tijdig en voldoende gestoffeerd worden doorgegeven zodanig dat de planning voor groepsoverleg en groepscorrecties tijdig kan gebeuren. Ieder teamlid is permanent op de hoogte van de aard en resultaten van de groepswerking. Dit impliceert dat iedereen individueel verantwoordelijk is voor het tussentijdse werk en het eindproduct.
De student heeft inzicht in de mechanismen van consumentengedrag, analyseert consumentenreacties op marketingstimuli en reflecteert op aankoopgedrag van consumenten.
Als beleidsadviseur/ondernemer kan de student de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering. De student lost de praktijkcases per onderdeel van de leerstof op en rapporteert schriftelijk en/of mondeling.
De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. De student lost de actuele eindcase op inclusief (gestuurde) zelf-evaluatie.
Inhoud
CONSUMENTENGEDRAG.
KERNSTRATEGIE: SEGMENTATIE EN POSITIONERING.
PRODUCT- en MERKENSTRATEGIE.
PRIJSBELEID. DISTRIBUTIEBELEID.
INTERNATIONALE MARKETING.
STRATEGISCHE PLANNING.
ONTWIKKELING VAN EEN MARKETINGPLAN.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | opdrachten in te dienen op een vastgelegde datum, vóór het examen. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | |