Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Intercultural communication
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_3036 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Engels 1
Eindcompetentie
BIO_01 | BIO_01 - Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving. | Elementair niveau |
BIO_03 | BIO_03 - Een strategisch communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
BM_AC_11 | BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
BM_BLM_07 | BM_BLM_07. Inschatten van de impact van de omgevingsfactoren op het bedrijf. | Elementair niveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
The student reflects on his/her own cultural frame of reference. He/she investigates the impact of this frame of reference on his/her interaction in a group. The students shows respect for intercultural diffrerences. He/she develops insight and knowledge of a number of basic concepts with regard to intercultural communication. The student demonstrates his/her developping skills in interpersonal, contextual and cultural factors in intercultural communication. The student knows how to translate these insights in the analysis of a concrete case. The student as a constructive input within a group, with respect for the input of others.
Inhoud
Het verwerven van inzicht in en het aanleren van de crossculturele communicatiecompetenties aan de hand van voorbeelden en groepsoefeningen. Het toetsen aan de praktijk van de culturele dimensies in de communicatie volgens Geert Hofstede en het aanleren van het TOPOI-model als instrument voor het daadwerkelijk detecteren van en anticiperen op crossculturele misverstanden in de interculturele communicatie. Bewustzijn creëren over de filters in de communicatie in internationale context en het herkennen ven verschillende cultureel bepaalde organisatie- en communicatiemodellen. Alle theorie wordt getoetst aan de praktijk en aan de setting van een internationale bedrijfsleven. permanente evaluatie Aanbevolen literatuur: Cultures and Organizations. Intercultural Cooperation and its Importance for Survival. Software of the Mind. Geert Hofstede - Profile Books (Nadia Dala) Nederlands Dagelijkse omgang met collega’s, klanten, managers, ouders, leerlingen uit andere culturen kan boeiend zijn, maar daarom niet altijd zo evident. Inzicht krijgen in de verschillen die andere culturen met zich meebrengen en de meerwaarde hiervan positief weten te hanteren, is zonder meer een vereiste om de interculturele samenwerking en communicatie optimaal te laten verlopen. Dit opleidingsonderdeel brengt de nodige inzichten, vaardigheden en praktische handvaten om effectief om te gaan met diversiteit in je toekomstige werksituatie, maar ook in je dagelijkse omgaan met anderen. Om dat te kunnen bereiken, wordt van de studenten verwacht dat ze met elkaar in interactie treden en eigen ervaringen inbrengen. - Het eigen culturele referentiekader - Modellen en concepten van cultuur en interculturele communicatie - concrete toepassingen en cases
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Cultures and organizations (int. coop. & its importance for survival)- software of the mind
- When cultures collide, leading across cultures
Evaluatie
Dit opleidingsonderdeel wordt tweemaal georganiseerd: Eerste semester: - Eerste examenkans - eerste examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht Tweede semester: - Eerste examenskans - tweede examenperiode - 100% examenopdracht - Tweede examenkans - derde examenperiode - 100% examenopdracht
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |