Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Principes van marketing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_2888
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau

Leerresultaten

De student maakt kennis met de basisprincipes van marketing. 

Deze technieken vormen de basis van een marktgerichte kwaliteitsvolle redenering. 

Bovendien kan de student deze technieken en inzichten correct toepassen in de juiste situaties en cases.


Naast de theoretische kennis wordt in groepsverband een eerste beschrijvend marketingplan opgesteld.

De student verzamelt voor deze opdracht gegevens vanuit betrouwbare- relevante bronnen.


Binnen de format van een opgegeven marketingplan wordt deze informatie correct en zinvol toegepast.

De student verwerkt-analyseert en presenteert de informatie volgens een gestructureerde en professionele wijze.

De student bouwt hierbij een kwaliteitsvolle redenering op waarbij hij rekening houdt met de basisprincipes van marketing.

Zowel op praktisch als op theoretisch vlak geeft de student blijk van inzicht in de verschillende elementen van de marketingmix. De student handelt en denkt klantgericht.

Leerresultaten groepswerk.

1.Binnen de format van het opgegeven marketingplan kan de student de theoretische kennis toepassen.

    a. De gevraagde aspecten van het marketingplan worden behandeld.

    b. De gevraagde aspecten van het marketingplan worden correct toegepast.

2. De student presenteert de informatie op een gestructureerde en logische wijze.

3. De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op waarbij hij rekening houdt met de basisbegrippen van marketing.

4. De gevraagde documenten worden afgeleverd binnen de opgelegde deadlines.

5. De student neemt actief deel aan het groepswerk (peerevaluaties).

Leerresultaten mondeling examen.

1. De student kent de basisprincipes van marketing.

2. De student kan deze basisbegrippen op een professionele en gestructureerde wijze uitleggen en verklaren.

3. De student kan deze basisbegrippen plaatsen in het marketingplanningsproces.

Inhoud

De cursus is een inleiding tot het brede domein van de marketing. We kaderen de diverse marketing mix instrumenten (prijs, product, promotie en distributie) waarover de marketeer kan beschikken tegen de achtergrond van de kennis over de klant, de omgeving, en de concurrentie. We bespreken de rol en het belang van de diverse maketing mix instrumenten in het marketingbeleid.

Inhoud
1. Wat is marketing?
2. Ontwikkelen van een marketingstrategie
3. Het koopgedrag van de klant
4. Marktsegmentatie en doelgroepkeuze
5. Productbeleid
6. Marketingcommunicatiebeleid
7. Prijsbeleid
8. Distributiebeleid
9. Marketingplanning

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Inleiding tot de marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans: Opdrachten: de studenten voeren in teamverband, tijdens het jaar een syntheseopdracht uit waarbij de theorie getoetst wordt aan de praktijk. Aan het einde van de lesperiode (12 weken) wordt het resultaat voorgesteld aan de medestudenten in de vorm van een mondelinge groepspresentatie. Na de presentatie wordt zowel groepsgewijs als individueel feed-back gegeven.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen75%