Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Consumentengedrag
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_934 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Principes van marketing
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student heeft inzicht in het handelen en denken van consumenten. Deze kennis is essentieel en aanvullend bij het vak marketing om later een zinvolle marketinganalyse te kunnen opstellen. De student heeft inzicht in de werking van de reclame en andere communicatie-instrumenten die gebruikt worden om verschillende aspecten van het consumentengedrag te beïnvloeden. De student denkt en handelt klantgericht. De student beoordeelt advertenties en reclamecampagnes en kan de praktische toepassingen herkennen. Hij bouwt een kwaliteitsvolle, kritische redenering op waarbij hij rekening houdt met consumentspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
Inhoud
DEEL 1. Consumentengedrag : introductie en afbakening
DEEL 2. De consument als individu.
De psychologische benadering van de consument.
Persoonlijkheid - levensstijl - motivatie - verwerken van informatie - leren - attitude
DEEL 3. De consument als lid van een groep.
De individuele consument wordt in verschillende groepen geplaatst. Sociale psychologie.
Invloeden van het gezin - vrienden - ... op het gedrag van de consument.
DEEL 4. De consument als lid van de maatschappij.
Hoe wordt de consument beïnvloed door zijn omgeving? Sociologie. Cultuur - trends.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Consumentengedrag als basis
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | |