Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Consumentengedrag


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_934
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties Principes van marketing

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Elementair niveau

Leerresultaten

De student heeft inzicht in het handelen en denken van consumenten. Deze kennis is essentieel en aanvullend bij het vak marketing om later een zinvolle marketinganalyse te kunnen opstellen. De student heeft inzicht in de werking van de reclame en andere communicatie-instrumenten die gebruikt worden om verschillende aspecten van het consumentengedrag te beïnvloeden. De student denkt en handelt klantgericht. De student beoordeelt advertenties en reclamecampagnes en kan de praktische toepassingen herkennen. Hij bouwt een kwaliteitsvolle, kritische redenering op waarbij hij rekening houdt met consumentspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.

Inhoud

DEEL 1. Consumentengedrag : introductie en afbakening
DEEL 2. De consument als individu.
De psychologische benadering van de consument.
Persoonlijkheid - levensstijl - motivatie - verwerken van informatie - leren - attitude
DEEL 3. De consument als lid van een groep.
De individuele consument wordt in verschillende groepen geplaatst. Sociale psychologie.
Invloeden van het gezin - vrienden - ... op het gedrag van de consument.
DEEL 4. De consument als lid van de maatschappij.
Hoe wordt de consument beïnvloed door zijn omgeving? Sociologie. Cultuur - trends.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Consumentengedrag als basis

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%