Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Wetenschappelijk onderzoek, psychosociale, ethische, juridische en organisatorische aspecten


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IZ-SPGZ_5522
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vandeweyer Dirk
  • Vanspauwen Carl
  • Heremans Cindy

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
    VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidExpertniveau
    VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Expertniveau
    VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Expertniveau
    VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Expertniveau
    VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemExpertniveau
    VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Expertniveau
    VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Expertniveau
    VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Expertniveau
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
    VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Expertniveau
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Expertniveau
    VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenExpertniveau
    VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Expertniveau
    VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Expertniveau
    VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Expertniveau
    VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Expertniveau
    VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Expertniveau

    Leerresultaten

    1. De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

    1.01. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context

    1.01.1 empathie:


    - de student kan met inlevingsvermogen en geduld de cliënten en familieleden benaderen en zorg verlenen, met evenwicht tussen nabijheid en afstand

    - de student is diplomatisch en tactvol in de omgang met cliënten, familie, de leden van het multidisciplinair team

    1.01.4 aanpassingsvermogen en stressbestendigheid:


    - de student kan keuzes maken en zich snel en accuraat aanpassen aan wisselende omstandigheden en spoedeisende situaties

    - de student kan eigen emoties en gevoelens tijdig en gepast bespreekbaar maken met het verpleegkundig team in moeilijke omstandigheden

    - de student kan bijdragen aan de beheersing van stresssituaties



    2. De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat.

    2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief


    - de student kan wetenschappelijke kennis aanwenden inzake oorzaken, herkenning en behandeling van de meest voorkomende aandoeningen, letsels en spoedeisende situaties

    - de student kan relevante gegevens uit verschillende bronnen kritisch beoordelen

    - de student kan nauwkeurig en betrouwbaar participeren in wetenschappelijk onderzoek

    - de student kan problemen, fouten, onvolkomenheden signaleren m.b.t. het gevoerde wetenschappelijk onderzoek



    4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage tot het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

    4.14. Handelen in functie van kwaliteitszorg


    - de student kan de verpleekgundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria

    - de student kan eigen handelen en verpleegkundige zorg bijsturen in functie van nieuwe inzichten (EBN/EBP)

    4.15. Zich professioneel ontwikkelen


    - de student kan relevante wetenschappelijke vakliteratuur kiezen in functie van het actualiseren van kennis en van voorgestelde veranderingen/aanpassingen (EBN/EBP)

    - de student kan de gegevens uit wetenschappelijke vakliteratuur objectief gebruiken bij discussies en vergaderingen

    - de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen



    5. De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelstellingen van de zorg te realiseren

    5.17. Intraprofessionele relaties opbouwen en intraprofessioneel samenwerken binnen het verpleegkundig team


    - de student kan effectief en efficiënt met de juiste teamleden informatie uitwisselen, advies en hulp vragen/geven

    - de student kan collegiaal samenwerken in het verpleegkundig team in functie van het welzijn van de cliënten

    - de student kan flexibel inspelen op wisselende omstandigheden binnen de spoedeisende situaties

    - de student kan aangrijpende of shockerende ervaringen van teamleden tijdens de zorgverlening bespreekbaar maken in het verpleegkundig en multidisciplinair team



    6. De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

    6.19. Openstaan voor diversiteit in de samenleving


    - de student kan in de omgang met het cliëntsysteem en de leden van het multidisciplinaire team rekening houden met hun culturele, religieuze, etnische en maatschappelijke achtergrond

    - de student kan de verpleegkundige zorg aanpassen i.f.v. de eigenheid van het cliëntsysteem

    Inhoud

    - wetenschappelijk onderzoek

    Wetenschappelijk onderzoek en statistiek - theorie

    Wetenschappelijk onderzoek en statistiek - workshops

    - juridische aspecten en organisatie

    Juridische aspecten, recht en wetgeving

    Beroepsaansprakelijkheid

    Kwaliteitszorg op intensieve zorgen en spoedgevallenzorg

    - ethische en psychosociale aspecten

    Communicatie

    Interculturele bemiddeling

    Ethiek - Beslissingen rond het levenseinde

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Praktijkmateriaal

    Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.



    Indien je op één van de afzonderlijke clusters (wetenschappelijk onderzoek - juridische aspecten en organisatie -

    ethische en psychosociale aspecten) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel. 








    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%