Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Uitzonderlijke zorgvragen op intensieve zorgen en spoedgevallen


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IZ-SPGZ_5530
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vandeweyer Dirk
  • Vanspauwen Carl
  • Heremans Cindy

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidExpertniveau
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Expertniveau
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Expertniveau
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Expertniveau
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Expertniveau
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Expertniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Expertniveau
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Expertniveau
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Expertniveau
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Expertniveau
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgExpertniveau
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Expertniveau
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Expertniveau

Leerresultaten



1. De verpleegkundige als PERSOON

1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid

1.01.2 Verantwoordelijkheidszin


- de student kan het eigen handelen verantwoorden en in alle omstandigheden accuraat handelen

- de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen

1.01.3 Kritische ingesteldheid

- de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van



2. De verpleegkundige al KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVRAGER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde


- de student kan klinische symptomen, klachten en vitale parameters observeren, bewaken, interpreteren, rapporteren en registreren

- de student kan gestructureerd relevante en volledige gegevens verzamelen en weergeven volgens prioriteiten

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden

- de student kan verpleegproblemen en -diagnoses identificeren, verbanden leggen en prioriteiten weergeven

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem

- de student kan haalbare doelstellingen bepalen, bijsturen, alsook geïndividualiseerde zorgplannen opmaken en continu bijsturen

2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren

- de student kan relevante informatie geven aan cliënt en familie

- de student kan technische verpleegkundige verstrekkingen en toevertrouwde geneeskundige handelingen correct toepassen en kan de materialen en apparaten hanteren

- de student kan procedures, standaardverpleegplannen en staande orders toepassen en medische voorschriften correct uitvoeren

- de student kan de pre-hospitaal procedures en procedures van rampengeneeskunde accuraat toepassen

- de student kan de vitale functies ondersteunen en/of overnemen en autonoom, correct en handig de verpleegkundige zorg uitvoeren

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen

- de student kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de verpleegkundige basisprincipes en waar nodig bijsturen.

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren

- de student kan tijdig, volledig, relevant, beknopt en gestructureerd rapporteren en een verpleegkundig dossier opmaken en actualiseren



3. De verpleegkundige al ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren


- de student kan prioriteiten stellen, leiding en toezicht aanvaarden, gepast overleggen met betrokken disciplines/instanties en de nodige intra-, trans- en extramurale instanties contacteren

- de student kan defecten en onvolkomenheden van materialen herkennen, melden en laten herstellen, en houdt zich op de hoogte van het aanbod aan materieel en de ontwikkelen hierrond

- de student voert planmatig en correct logistieke en administratieve taken uit en delegeert waar nodig

- de student kan constructief kritisch reflecteren op het systeem van de verpleegkundige zorgorganisatie



4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het  bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg


- de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen

Inhoud

- nefro-, uro- en endocrinologie

Nierinsufficiëntie en nefrologische urgenties

Urologie en nefrologie

Dialyse en CVVH


- intoxicaties

Intoxicaties

Drugsherkenning


- special cases

Urgenties en intensieve zorgen bij bejaarden

Delier, acute verwardheid en agressie op IZ

Brandwondenzorg

Uitzonderlijke therapieën

Internationale hulpverlening

Postreanimatiezorg, koeling op IZ

Studiebezoeken

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.



Indien je op één van de afzonderlijke clusters (nefro-, uro- en endocrinologie - neurologie en -chirurgie - intoxicaties

- special cases) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%