Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Intensieve zorgen: capita selecta


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IZ-SPGZ_5529
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanspauwen Carl
  • Vandeweyer Dirk
  • Heremans Cindy

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidExpertniveau
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Expertniveau
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Expertniveau
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Expertniveau
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Expertniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Expertniveau
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Expertniveau
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Expertniveau
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Expertniveau
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Expertniveau
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgExpertniveau
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Expertniveau
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Expertniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Expertniveau
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenExpertniveau
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Expertniveau

Leerresultaten

1. De verpleegkundige als PERSOON

1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid

1.01.2 Verantwoordelijkheidszin


- de student kan het eigen handelen verantwoorden en in alle omstandigheden accuraat handelen

- de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen

1.01.3 Kritische ingesteldheid

- de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van

1.02 Een verpleegkundige professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.

- de student kan vertrouwen scheppen, actief luisteren, gepaste gesprekstechnieken toepassen, eigen emoties beheersen en opkomen voor het welzijn van de cliënt



2. De verpleegkundige al KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVRAGER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem


- de student kan haalbare doelstellingen bepalen, bijsturen, alsook geïndividualiseerde zorgplannen opmaken en continu bijsturen

2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren

- de student kan relevante informatie geven aan cliënt en familie

- de student kan technische verpleegkundige verstrekkingen en toevertrouwde geneeskundige handelingen correct toepassen en kan de materialen en apparaten hanteren

- de student kan procedures, standaardverpleegplannen en staande orders toepassen en medische voorschriften correct uitvoeren

- de student kan de pre-hospitaal procedures en procedures van rampengeneeskunde accuraat toepassen

- de student kan de vitale functies ondersteunen en/of overnemen en autonoom, correct en handig de verpleegkundige zorg uitvoeren

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen

- de student kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de verpleegkundige basisprincipes en waar nodig bijsturen.

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren

- de student kan tijdig, volledig, relevant, beknopt en gestructureerd rapporteren en een verpleegkundig dossier opmaken en actualiseren

2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen

- de student kan gericht gezondheidsrisico's opsporen en in overleg gepaste maatregelen treffen, de cliënt motiveren en adviseren en gepaste educatie geven

- de student kan verwijzing bespreken in het multidisciplinair team en de cliënt doorverwijzen naar de geschikte instanties



3. De verpleegkundige al ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren


- de student kan prioriteiten stellen, leiding en toezicht aanvaarden, gepast overleggen met betrokken disciplines/instanties en de nodige intra-, trans- en extramurale instanties contacteren

- de student kan defecten en onvolkomenheden van materialen herkennen, melden en laten herstellen, en houdt zich op de hoogte van het aanbod aan materieel en de ontwikkelen hierrond

- de student voert planmatig en correct logistieke en administratieve taken uit en delegeert waar nodig

- de student kan constructief kritisch reflecteren op het systeem van de verpleegkundige zorgorganisatie



4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het  bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg


- de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen

4.15 Zich professioneel ontwikkelen

- de student kan actief deelnemen aan veranderingsprocessen

- de student kan relevante wetenschappelijke vakliteratuur kiezen en de gegevens objectief gebruiken

- de student kan verpleegkundige thema's presenteren, en actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen



5. De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren

5.17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundige team

- de student kan effectief en efficiënt met de juiste teamleden informatie uitwisselen, advies en hulp vragen/geven, collegiaal samenwerken en flexibel inspelen op wisselende situaties

- de student kan een informatie- en overlegvergadering gepast leiden

- de student kan constructief bijdragen tot het oplossen en het  voorkomen van conflicten

- de student kan aangrijpende of shockerende gebeurtenissen van teamleden tijdens de zorgverlening bespreekbaar maken in het verpleegkundig en multidisciplinair team

5.18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

- de student kan met de verschillende disciplines constructief samenwerken en suggesties doen i.v.m. kwaliteitsbevorderende initiatieven

Inhoud

- organisatie van zorg, anesthesie en comfort

Organisatie van zorg

Sedatie en anesthesie

- infectiepreventie en ziekenhuishygiëne

Ziekenhuishygiëne en infectiepreventie

Antibioticatherapie

Wondzorg

- Neurologie en -chirurgie

Neurochirurgie (hemodillutie, hypertensie, hypervolemie)

Neurologische verpleegkunde op IZ + neurologische monitoring

Neurologische urgenties (CVA, epilepsie)

- hemodynamiek

Algemene principes - Kliniek

Hemodynamische drukmonitoring

Hemodynamiek bij de geventileerde patiënt

 
- vaardigheidstraining en zelfontplooiing

Workshops + vaardigheidstraining IZ

Congres

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.

Indien je op één van de afzonderlijke clusters (organisatie van zorg, anesthesie en comfort - infectiepreventie en
ziekenhuishygiëne - monitoring - vaardigheidstraining en zelfontplooiing) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

De opdracht kan enkel bij de eerste examenkans ingediend worden. De punten worden overgedragen naar de tweede examenkans.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen90%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen90%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10%