Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg
Spoedgevallen: capita selecta
Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg |
2011-12 |
nvt |
IZ-SPGZ_5523 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vandeweyer Dirk
- Vanspauwen Carl
- Heremans Cindy
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Expertniveau |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Expertniveau |
VPK_1.01.4 | VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek. | Expertniveau |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Expertniveau |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Expertniveau |
VPK_2.08 | VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast. | Expertniveau |
VPK_2.09 | "VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren:
Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn.
Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures.
Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren.
Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. " | Expertniveau |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Expertniveau |
VPK_3.13 | VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming. | Expertniveau |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Expertniveau |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Expertniveau |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Expertniveau |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Expertniveau |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.1. empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
- de student kan keuzes maken en zich snel en accuraat aanpassen aan wisselende omstandigheden en spoedeisende situaties
- de student kan eigen emoties en gevoelens tijdig en gepast bespreekbaar maken met het verpleegkundig team in moeilijke omstandigheden
- de student kan bijdragen aan de beheersing van stresssituaties
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.08. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en het zorgsysteem
- de student kan haalbare en concrete doelstellingen op korte en lange termijn bepalen en continu bijsturen
- de student kan geïndividualiseerde zorgplannen opmaken en continu bijsturen in functie van de noden van en in overleg met het multidisciplinair team
2.09. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- de student kan in alle omstandigheden correcte en relevante informatie geven aan de cliënt over de ziekte, de behandeling, de onderzoeken, de zorg en de aangepaste leefregels
- de student kan de technische verpleegkundige verstrekkingen en toevertrouwde geneeskundige handelingen binnen spoed correct toepassen volgens de verpleegkundige basisprincipes
- de student kan de materialen en apparaten nodig voor de patiëntenzorg op een verantwoorde wijze kiezen en hanteren
- de student kan procedures, standaardverpleegplannen en staande orders doordacht toepassen
- de student kan de pre-hospitaal procedures en procedures van rampengeneeskunde accuraat toepassen
- de student kan onthaal, evaluatie, triage en oriëntatie van de patiënten uitvoeren
- de student kan vitale functies ondersteunen en /of overnemen
- de student kan de cliënt ondersteunen tijdens de zorg, en in het omgaan met de ziekte en mogelijke gevolgen ervan (psychosociale begeleiding)
- de student kan actief bijdragen tot de bescherming van de eigen veiligheid en die van het multidisciplinair team
3. De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse apsecten van de zorg
3.13. De zorg organiseren en coördineren
- de student kan prioriteiten stellen in complexe zorgsituaties, rekening houdend met de beschikbare tijd en middelen
- de student kan leiding en toezicht aanvaarden en openstaan voor instructies
- de student kan met de betrokken disciplines gepast overleggen in functie van de realisatie van de zorgafstemming
- de student kan de nodige intra-, trans- en extramurale instanties contacteren voor de realisatie van de continuïteit van zorg
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage tot het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.15. Zich professioneel ontwikkelen
- de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen
5. De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelstellingen van de zorg te realiseren
5.18. Interprofessionele relaties opbouwen en interprofessioneel samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
- de student kan met de verschillende disciplines constructief samenwerken in functie van de vragen en problemen van het cliëntsysteem
Inhoud
- opvang en organisatie
Organisatie van zorgen op spoedgevallen, triage en samenwerking met andere disciplines
- psycho-emotionele aspecten op spoedgevallen
Psychiatrische urgenties op spoed en suïcide
Agressie
Psychosociale hulpverlening en stressmanagement - posttraumatisch stressyndroom
- rampenmanagement, trauma
Rampenplanning / MIP
Traumatologie en orthopedische urgenties
ATLS
Gipsleer
- life support, vaardigheden en zelfontplooiing
ALS / BLS / AED
Workshops + vaardigheidstraining spoed
Congres
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.
Indien je op één van de afzonderlijke clusters (opvang en organisatie - psycho-emotionele aspecten op spoedgevallen - rampenmanagement en trauma - life support, vaardigheden en zelfontplooiing) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |