Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Spoedgevallen: capita selecta


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IZ-SPGZ_5523
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vandeweyer Dirk
  • Vanspauwen Carl
  • Heremans Cindy

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidExpertniveau
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Expertniveau
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Expertniveau
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Expertniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Expertniveau
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Expertniveau
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgExpertniveau
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Expertniveau
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Expertniveau
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenExpertniveau
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Expertniveau

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.1. empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context


- de student kan keuzes maken en zich snel en accuraat aanpassen aan wisselende omstandigheden en spoedeisende situaties

- de student kan eigen emoties en gevoelens tijdig en gepast bespreekbaar maken met het verpleegkundig team in moeilijke omstandigheden

- de student kan bijdragen aan de beheersing van stresssituaties



2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.08. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en het zorgsysteem


- de student kan haalbare en concrete doelstellingen op korte en lange termijn bepalen en continu bijsturen

- de student kan geïndividualiseerde zorgplannen opmaken en continu bijsturen in functie van de noden van en in overleg met het multidisciplinair team

2.09. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren


- de student kan in alle omstandigheden correcte en relevante informatie geven aan de cliënt over de ziekte, de behandeling, de onderzoeken, de zorg en de aangepaste leefregels

- de student kan de technische verpleegkundige verstrekkingen en toevertrouwde geneeskundige handelingen binnen spoed correct toepassen volgens de verpleegkundige basisprincipes

- de student kan de materialen en apparaten nodig voor de patiëntenzorg op een verantwoorde wijze kiezen en hanteren

- de student kan procedures, standaardverpleegplannen en staande orders doordacht toepassen

- de student kan de pre-hospitaal procedures en procedures van rampengeneeskunde accuraat toepassen

- de student kan onthaal, evaluatie, triage en oriëntatie van de patiënten uitvoeren

- de student kan vitale functies ondersteunen en /of overnemen

- de student kan de cliënt ondersteunen tijdens de zorg, en in het omgaan met de ziekte en mogelijke gevolgen ervan (psychosociale begeleiding)

- de student kan actief bijdragen tot de bescherming van de eigen veiligheid en die van het multidisciplinair team



3. De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse apsecten van de zorg

3.13. De zorg organiseren en coördineren


- de student kan prioriteiten stellen in complexe zorgsituaties, rekening houdend met de beschikbare tijd en middelen

- de student kan leiding en toezicht aanvaarden en openstaan voor instructies

- de student kan met de betrokken disciplines gepast overleggen in functie van de realisatie van de zorgafstemming

- de student kan de nodige intra-, trans- en extramurale instanties contacteren voor de realisatie van de continuïteit van zorg



4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage tot het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.15. Zich professioneel ontwikkelen


- de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen



5. De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelstellingen van de zorg te realiseren

5.18. Interprofessionele relaties opbouwen en interprofessioneel samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen


- de student kan met de verschillende disciplines constructief samenwerken in functie van de vragen en problemen van het cliëntsysteem

Inhoud

- opvang en organisatie

Organisatie van zorgen op spoedgevallen, triage en samenwerking met andere disciplines

- psycho-emotionele aspecten op spoedgevallen

Psychiatrische urgenties op spoed en suïcide

Agressie

Psychosociale hulpverlening en stressmanagement - posttraumatisch stressyndroom

- rampenmanagement, trauma

Rampenplanning / MIP

Traumatologie en orthopedische urgenties

ATLS

Gipsleer


- life support, vaardigheden en zelfontplooiing

ALS / BLS / AED

Workshops + vaardigheidstraining spoed

Congres

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.



Indien je op één van de afzonderlijke clusters (opvang en organisatie - psycho-emotionele aspecten op spoedgevallen - rampenmanagement en trauma - life support, vaardigheden en zelfontplooiing) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel. 






Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%