Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Stages en praktijkreflectie 1 - algemene verpleegkunde 1
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_3343 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Kutten Miriam
- Proost Lien
- De Leeuw Anja
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 1" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verdiepen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verdiepen |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Verdiepen |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Verdiepen |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Verdiepen |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Verdiepen |
VPK_2.09 | "VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren:
Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn.
Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures.
Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren.
Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. " | Verdiepen |
VPK_2.10 | VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen. | Verdiepen |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Verdiepen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verdiepen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verdiepen |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Verdiepen |
Leerresultaten
Toepassing van de kennis anatomie en microbiologie in een praktijkgerichte opdracht
Toepassing van de kennis ziekenhuishygiëne in een praktijkgerichte opdracht
Reflecteren over verpleegkundig handelen en het toepassen van de inzichten inzake ziekenhuishygiëne
Inhoud
Opdracht anatomie en pathologie
Ter verwerking van de leerstof wordt een opdracht voorzien.
Opdracht microbiologie en hygiëne
In deze opdracht reflecteert de student kritisch rond standaardmaatregelen en procedures inzake hygiëne in het ziekenhuis of zorginstelling. De student formuleert voorstellen over eventuele bijsturingen en over het implementeren van procedures in de zorginstelling .
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
opdracht microbiologie en hygiëne
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)
Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:
1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden
a. De brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student
b. Indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie
c. Indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken
2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht. In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.
opdracht anatomie en pathologie |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
opdracht microbiologie en hygiëne |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |