Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Stages en praktijkreflectie 1 - algemene verpleegkunde 1


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_3343
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kutten Miriam
  • Proost Lien
  • De Leeuw Anja

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

    Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Anatomie, fysiologie en pathologie 1" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
    VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
    VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Verdiepen
    VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
    VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
    VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verdiepen
    VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Verdiepen
    VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Verdiepen
    VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Verdiepen
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
    VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verdiepen
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verdiepen

    Leerresultaten

    Toepassing van de kennis anatomie en microbiologie in een praktijkgerichte opdracht

    Toepassing van de kennis ziekenhuishygiëne in een praktijkgerichte opdracht

    Reflecteren over verpleegkundig handelen en het toepassen van de inzichten inzake ziekenhuishygiëne










    Inhoud

    Opdracht anatomie en pathologie

    Ter verwerking van de leerstof wordt een opdracht voorzien.



    Opdracht microbiologie en hygiëne

    In deze opdracht reflecteert de student kritisch rond standaardmaatregelen en procedures inzake hygiëne in het ziekenhuis of zorginstelling. De student formuleert voorstellen over eventuele bijsturingen en over het implementeren van procedures in de zorginstelling .

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    opdracht microbiologie en hygiëne

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.





    Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)


     


    Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:


    1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden


    a. De brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student


    b. Indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie


    c. Indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken


    2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht.  In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.

    opdracht anatomie en pathologie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    opdracht microbiologie en hygiëne
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%