Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Project palliatieve zorg
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_4327 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.08 | VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast. | Integreren |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Integreren |
VPK_3.13 | VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming. | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
In het handelen rekening houden met de behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert Verkennen van eigen houding tegenover verdriet, sterven, dood en impact daarvan op zorgen aan palliatieve patiënten
Studenten een stuk dichter bij eigen voelen en aanvoelen brengen om zo als hulpverlener beter om te kunnen gaan met eigen stress-gevoelens
1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
Vanuit een inzicht in het verwerkingsproces bij patiënten en familie een goede begeleidingshouding ontwikkelen
1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
Handelen verantwoorden in functie van eigen levensbeschouwelijke opvatting en praktijk van omgaan met verlies en dood en deze van de patiënt
2 De verpleegkundige als KlINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.08Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
De student integreert het concept totale pijn in zijn verpleegkundig handelen
De student herkent en anticipeert op symptomen
De student begeleidt de palliatieve patiënt en zijn familie bij het bestrijden van symptomen
3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
3.13 De zorg organiseren en coördineren
Beschrijven van de unieke bijdrage van de verpleegkundige in palliatieve zorg binnen de context van het interdisciplinaire team
Aandachtspunten formuleren voor de verpleegkundige zorgorganisatie vanuit een palliatief concept
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
Over de kwaliteit van het (eigen) verpleegkundig handelen reflecteren in functie van het theoretisch onderwijs en klinische praktijkrichtlijnen en eigen levensbeschouwing
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
Wetenschappelijke vakliteratuur interpreteren in functie van het eigen verpleegkundig handelen
Inhoud
Principes van palliatieve zorg
Een zorgconcept voor de palliatieve verpleging/Palliatief zorgconcept
Palliatieve zorg in Vlaanderen
Totaal pijnconcept: lichamelijke pijn, emotionele pijn, sociale pijn en spirituele pijn
Psychosociale aspecten
Stilstaan rond eigen opvattingen over palliatieve zorg, sterven, dood, rouw en waarheidsmededeling
Omgaan met verlies en sterven
Levensbeschouwelijke diversiteit
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie