Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Inleiding in de psychologie en preventie


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_5412
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

Eindcompetentie

VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verkennen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verkennen
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verdiepen
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Verdiepen
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verdiepen

Leerresultaten

Vanuit inzichten rond waarneming, geheugen, motivatie en emoties leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert hij kritisch zijn eigen handelen

De student omschrijft vanuit de verschillende behoeften- en motivatietheorieën de behoeften van patiënten

De student heeft kennis van de werking van waarneming, geheugen, motivatie, emoties en leerprocessen en observeert en analyseert vanuit deze kennis concrete situaties uit het dagelijkse leven en de verpleegkundige praktijk

De student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen

Student verzamelt op een objectieve manier gegevens over patiënten, rekening houdend met inzichten uit de waarnemingspsychologie

Student observeert en herkent vanuit de geheugen, de behoeften- en de leerpsychologie klinische symptomen en reacties van patiënten

De student benadert vanuit een aantal inzichten uit de algemene psychologie het verpleegkundig handelen en geeft tips voor de verpleegkundige praktijk

De student leert vragen stellen, (abstracte) begrippen definiëren en gepaste veralgemeningen te maken

De student heeft inzicht in het wetenschappelijk karakter van psychologie

De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief en vakoverschrijdend denken in een plurale samenleving





De student kent de verschillende gezondheidsindicatoren en toont inzicht in de wijze waarop deze verdeeld zijn over de bevolking en hoe ze evolueren



De student kan de verschillende vormen en niveaus van preventie toepassen



De student toont inzicht in preventie en voorlichting en de taak van de verpleegkundige hierbinnen



De student toont inzicht in de verschillende factoren die de gezondheid beïnvloeden; interne, externe, maatschappelijke en leefstijlfactoren



De student toont inzicht in de ontwikkelingsprocessen van de mens van voor de geboorte tot aan de levenseinde, op lichamelijk, motorisch en sociaal-emotioneel gebied



De student toont inzicht in maatschappelijke tendensen die betrekking hebben op volksgezondheid en preventieve gezondheidszorg

Inhoud

Inleiding in de psychologie



1. Psychologie: bepaling en wetenschap.

In het eerste deel wordt nagegaan wat psychologie juist onderzoekt en hoe wetenschappelijk het hiervoor probeert te werk te gaan.



2. Waarneming en het geheugen.

In het deel waarneming gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming. Waarneming is immers een actief proces, waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en persoonlijkheidsfactoren. Aan de hand van cognitieve processen kennen we mensen ook kenmerken toe en proberen we hun gedrag te verklaren. In het deel geheugen komen volgende vragen aan bod: hoe is het geheugen gestructureerd? hoe werkt het? en door welke factoren wordt het beïnvloed?



3. Leren.

Dit deel behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.



4. Van behoefte tot gedrag.

Door welke behoeften wordt ons gedrag bepaald? Hoe werken ze op ons gedrag in? En wat zijn emoties? Aan de hand van o.a Maslows behoeftenpyramide, de attributietheorie en de tweefactorentheorie van Schachter zoeken we een antwoord op deze vragen.





Inleiding in de preventie



Deel 1: Gezondheidsvoorlichting en preventie

Dit deel van de cursus wil de student laten kennis maken met inleidende begrippen om fenomenen binnen de huidige gezondheidszorg te kunnen interpreteren.

Volgende onderwerpen komen aan bod:

- Gezondheid, gezondheidsindicatoren en volksgezondheid

- De Wereldgezondheidsorganisatie

- Health Field Concept van Lalonde om volksgezondheid te analyseren

- Preventie: vormen en niveaus



Deel 2: Levensfasen en preventie

Het doel van de cursus is om de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van de mens te bespreken: de prenatale fase, de pasgeborene, de baby, de peuter, de kleuter, het lagere schoolkind, de adolescent, de jongvolwassene, de volwassene en de senior. Op onze weg staan we stil bij volgende ontwikkelingsgebieden: de lichamelijke ontwikkeling, de motorische ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.


Tevens wil deze cursus dieper ingaan op preventieve maatregelen die tijdens de verschillende levensfasen van de mens kunnen genomen worden om de kwaliteit van leven te verbeteren.


De voornaamste levensfasen worden opgesomd en er worden telkens voorbeelden gegeven van enkele strategieën die van invloed zijn op preventie van fenomenen binnen de algemene gezondheidszorg en binnen onze huidige maatschappij.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie