Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Stages en praktijkreflectie 3 - geriatrische verpleegkunde
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_3826 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Stage/praktijkoefening
Begincompetentie
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Stage en praktijkreflectie 1 - geriatrische verpleegkunde" (2e programmajaar brugopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_1.01.4 | VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek. | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
Leerresultaten
1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes.
1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid
De student toont verantwoordelijkheid, is kritisch ingesteld en toont aanpassingsvermogen.
De student verantwoordt de eigen houding en het eigen handelen.
De student verwoordt eigen werkpunten en stelt gepaste maatregelen voor om deze werkpunten te nemen.
De student kan op kritische wijze reflecteren over het eigen functioneren.
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
4.15 zich professioneel ontwikkelen
De student verwoordt eigen vormingsbehoeften in het kader van professionele ontwikkeling.
Inhoud
Aan de hand van een schriftelijk opdracht leren de studenten werken met het "Competentieprofiel Bachelor in de verpleegkunde" Ass. KULeuven.
De student beschrijft beknopt zijn loopbaan en huidige werksetting met huidig takenpakket en individuele opdrachten.
De student selecteert 3 deelcompetenties uit drie verschillende rollen uit het volledige competentieprofiel waar zijn specifieke aandacht naartoe ging tijdens de afgelopen opleidingstijd. De student zal het competentieprofiel herkennen en toepassen in praktijksituaties.
Als laatste deel zal de student 6 andere deelcompetenties kiezen uit het competentieprofiel waar hij/zij blijvend aandacht aan wil schenken. Bij de volledige opdracht is het belangrijk kritisch naar zichzelf te kijken (kritische zelfreflectie) .
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)
Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:
1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden
a. De brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student
b. Indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie
c. Indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken
2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht. In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |