Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Gezondheidspsychologie


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_2197
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de psychologie en preventie" (1e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerdiepen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerdiepen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verdiepen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verdiepen
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Verdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verdiepen
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenVerkennen
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Verkennen
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Verkennen

Leerresultaten

Vanuit inzichten rond pijn, angst en stress leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert kritisch zijn eigen handelen. 



Vanuit (de) kennis van thema’s uit de gezondheidspsychologie (nl. angst, pijn en stress) verantwoordt student zijn verpleegkundige zorg. 

Student ontwikkelt gevoeligheid voor de bijdrage van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen. 

De student omschrijft vanuit de verschillende (o.a. holistische) visies op gezondheid de eigenheid van de verpleegkundige aanpak. 

Student observeert en analyseert vanuit de pijn-, angst- en stresspsychologie klinische symptomen klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn. 

Student onderbouwt bij pijn-, angst- en stressproblemen zijn doelstellingen vanuit de gezondheidspsychologie. 



In functie van de geziene theorie over pijn-, angst- en stress (o.a. klinische praktijkrichtlijnen) reflecteert de student over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen. 

Student omschrijft de zorgdoelstellingen van psychosociale begeleiding in het geheel van de totaalzorg van de patiënt en wisselt van daaruit relevante informatie uit.

Inhoud

Uitgangspunt van deze cursus is het eco-psychosomatisch en holistisch denken: hoe is dit gegroeid? wat zijn de implicaties naar de uitbouw van de gezondheidszorg ? welke bedenkingen roept het op ? Tevens wordt de holistische visie toegepast op het thema 'psychotherapie bij kankerpatiënten'.



Vervolgens verwerft de student aan de hand van een aantal thematieken uit de gezondheidspsychologie (nl. pijn, angst en stress) inzicht in de invloed van psycho-sociale factoren bij het ontstaan, de verdere ontwikkeling en de beleving van ziektes en ziektesymptomen. Zo wordt in het tweede hoofdstuk ingegaan op de pijnproblematiek. Na een omschrijving van pijn, wordt stilgestaan bij factoren die pijn beïnvloeden en overlopen we een aantal pijnbehandelingsmethodes vanuit psychologisch perspectief.



Angst is het thema van het derde hoofdstuk: welke soorten angsten kan men onderkennen, hoe ontstaan angsten en hoe kunnen we angsten verminderen? Vanuit een overzicht van de verschillende theorieën over het ontstaan en behandeling van angststoornissen zoeken we een antwoord op deze vragen. Als concrete toepassingsgebieden wordt het hyperventilatiesyndroom en de angst voor operaties en behandelingen besproken.



Het laatste deel gaat over stress: wat is stress, door welke factoren wordt het beïnvloed, en wat zijn mogelijke copingstrategieën o.a. ter preventie van burnout?



Tenslotte worden in het laatste deel, ter ondersteuning van de theorie, een aantal basisinzichten uit de belangrijkste psychologische stromingen verduidelijkt. Bedoeling van de cursus is immers ook dat de student leert inzichten uit de belangrijke psychologische stromingen (nl. psychodynamische en existentiële theorie, cognitieve psychologie en leertheorie) toe te passen op de situatie van ziekenhuis-, geriatrische en psychiatrische patiënten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%