Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Geriatrische verpleegkunde 2


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_3358
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Mey Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Geriatrische Verpleegkunde 1" (semester 2, 2e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)


Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Integreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integreren
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Integreren
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Integreren
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgIntegreren
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Integreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenIntegreren
VPK_5.17VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen.Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Integreren

Leerresultaten


1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes



1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context


 




De student heeft specifieke aandacht voor de behoeften, waarden en normen, gevoelens en omstandigheden, ook cultuurgebonden, waarin de cliënt zich bevindt


 




1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team


 




De student kan zijn eigen  grenzen tijdig aangeven, waar nodig advies en informatie zoeken en deze gestructureerd gebruiken


 




1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen


 




De student zal zeker op ethische en juridisch verantwoorde wijze handelen in gevallen van  vermoede mishandeling, bij palliatieve zorg en in de fase van levenseinde,  daarbij ethische dilemma’s in de cliëntenzorg herkennen en bespreekbaar maken in het team. Knelpunten in het verpleegkundig handelen omschrijven in functie van de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving


 


 






2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat



2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief


 




De student houdt rekening met zijn reeds verworven wetenschappelijke kennis bij het benaderen van de cliënt en handelt volgens de aangepaste methodologie


 




2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde


 


De student kan een relatief grote hoeveelheid gegevens uit verschillende bronnen kritisch beoordelen en er conclusies uit trekken, voornamelijk wat betreft de diverse aspecten van dementie en ook van vrijheidsbeperkende maatregelen


 




2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden


 


De student zal nl. klinische symptomen en klachten actief opsporen van somatische, psychische en sociale veranderingen en disfuncties, dit vooral bij dementie en agressie


 




2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem


 


De student zal door o.a. reacties van cliënten en hun omgeving op hun ziek-zijn, hun ziekte, hun behandeling en de hulpverlening opsporen.


 




2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren


 




De student legt het accent op totaalzorg. Dit houdt in ook de veiligheid en anderzijds ook de autonomie van de cliënt bewaken


 




2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen


 


De student legt de verbanden tussen de verpleegproblemen en –diagnoses, behoeften, observaties en behandelingen en kan deze identificeren in complexe zorgsituaties zoals deze van ouderen


 




2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren




 


De student zal dit bewerkstelligen door o.a. het opstellen van  geïndividualiseerde zorgplannen in complexe situaties , deze  continu aanpassen volgens de noden van- en in overleg met de cliënt, het cliëntsysteem, en in overleg met de leden van het multidisciplinaire team


 






3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg



3.13 De zorg organiseren en coördineren


 




De student zal o
nder supervisie de nodige intra-, trans- en extra-murale instanties contacteren voor de realisatie van de continuïteit van zorg voor de ouderen.





4
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg


4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg


 




De student handelt volgens het kwaliteitsplan van de instelling waarin hij/zij functioneert


 




4.15 Zich professioneel ontwikkelen




 


De student zal nl. de verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken in functie van de kwetsbare ouderen.





5
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren



5.17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken 




 


De student zal inzicht verwerven en gebruik maken ,binnen het verpleegkundig team, van  de verschillende bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de leden van het verpleegkundig team aanwenden om de begeleiding van de cliënten en hun familie te optimaliseren


 


 






6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn


6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving




 


De student zal nl. in de omgang met collega’s en cliënten rekening houden met hun culturele, religieuze en maatschappelijke achtergrond, vooral bij het levenseinde




6.21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg


De student zal zich specifiek toeleggen op kennis en inzicht  in de demografische trends inzake  vergrijzing en verzilvering van de bevolking


Inhoud

Deel I: Geriatrische verpleegkunde

Hoofdstuk 1 : Organisatie in de ouderenzorg

- Thuisgezondheidszorg

- Mantelzorg

- Extra tussenkomsten en tegemoetkomingen



Hoofdstuk 2 : Zorg voor de oudere

- Therapietrouw

- Vrijheidsbeperkende maatregelen

- Ouderenmis(be)handeling

- Depressie en delirium (+ gebruik van schalen) + differentiaaldiagnose dementie

- Intimiteit/seksualiteit bij ouderen



Hoofdstuk 3 : Ethiek in de ouderenzorg

- Maaltijdzorg

- Palliatieve zorgen en stervensbegeleiding

- Euthanasie



Hoofdstuk 4 : Culturele diversiteit in de ouderenzorg



Hoofdstuk 5 : Wondzorg bij ouderen

- Decubitus + decubittusscreening

- Ulcus Cruris

- Skin tears

- Diabetische voet



Deel II: Verpleegmodellen


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%