Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Recht
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2011-12 |
nvt |
BBrBV_107 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde
Eindcompetenties 1e programmajaar brugopleiding
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Verkennen |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Verkennen |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Verkennen |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Verkennen |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verkennen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verkennen |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Verkennen |
VPK_6.21 | VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’. | Verkennen |
Leerresultaten
De student leert op een ethische en juridische verantwoorde manier te handelen. Hij handelt conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving ivm beroepsgeheim, wettelijke hulpverleningsplicht, abortus, euthanasie en patiëntenrechten. Relevante onderwerpen uit het burgerlijk recht, strafrecht, sociaal recht en gezondheidsrecht komen aan bod. De student ontwikkelt een kritische ingesteldheid tegenover de bestaande wetgeving.
De wet op de patiëntenrechten heeft als doel de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. De student kent de inhoud van de wet en kan deze toepassen.
Inhoud
Algemene inleiding
Wat is recht?
Bronnen van het recht
Gerechtelijke organisatie
Burgerlijk recht
De persoon en de rechtspersoon
Ontstaan van een persoon
Ouderlijk gezag en voogdij
Bekwaamheid en onbekwamen
De persoon en zijn gezin
Einde van de persoon
Strafrecht
Algemeen
Bijzondere kwesties ivm de uitoefening van het beroep
Sociaal recht
Sociale zekerheid
Aansprakelijkheid
Gezondheidsrecht
Wet op de patiëntenrechten
Inleiding/voorgeschiedenis jeugdrecht, vrijwillige hulpverlening, gerechtelijke hulpverlening, rechtspositie van de minderjarige, situering, nieuwe wetgeving
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Recht Voor Verpleegkundigen En Vroedvrouwen Studenteneditie 2011-2012
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |