Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Ontwikkelingspsychologie


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_2440
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in de psychologie en preventie" (1e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verdiepen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verdiepen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Verdiepen
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verdiepen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verdiepen
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Verdiepen
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Verdiepen

Leerresultaten

1. Vanuit inzichten uit de ontwikkelingspsychologie leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers, leert hij rekening te houden met hun behoeftes en gevoelens en benadert kritisch zijn eigen handelen. 

2. Student heeft aandacht voor de bekommernissen van cliënten en bouwt een gepaste vertrouwensrelatie op. 

3. Student verantwoordt eigen handelen in diverse zorgsituaties vanuit theoretische kennis over ontwikkelingspsychologische processen, suïcide en de opbouw van het zelfbeeld. 

4. Vanuit zijn kennis over ontwikkelingspsychologie en suïcide observeert en analyseert de student klinische symptomen, klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn. 

5. Student identificeert verband tussen verpleegproblemen en – diagnoses, behoeften, observaties en behandelingen betreffende hechtingsproblematieken en suïcidaliteit. 

6. Student onderbouwt zijn doelstellingen vanuit zijn kennis over ontwikkelingspsychologie en suïcide. 

7. Student is in staat om over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen te reflecteren in functie van zijn kennis over bepaalde thematieken uit de ontwikkelingspsychologie. 

8. Student beschrijft de invloed van maatschappelijke processen op de beleving van adolescente en ouder wordende zorgvragers.

Inhoud

Ontwikkelingspsychologie past goed binnen een holistische en eco-psycho-somatische visie op ziekte en gezondheid. Hoe mensen bepaalde levenservaringen (bv. ziekte, tegenslagen, opname in een instelling enz.) beleven, wordt immers sterk bepaald door de ontwikkelingsfase waarin ze zich bevinden. Inzicht hierin kan zorggevers helpen mensen beter te begrijpen en te begeleiden.



In het eerste hoofdstuk wordt vanuit de levenslooppsychologie een globaal kader geschetst om naar de menselijke ontwikkeling te kijken. En dit aan de hand van volgende topics: het ‘aanleg en/of milieu’ vraagstuk, de theorie van Erikson en de hechtingsproblematiek.



In de volgende hoofdstukken worden enkele ontwikkelingspsychologische vraagstukken in verband met adolescentie en de ouder wordende mens uitgewerkt. Is adolescentie een emotioneel moeilijke periode? wat betekent identiteitsontwikkeling bij adolescenten? nuanceert de psychogerontologie de negatieve beeldvorming over bejaarden? wat betekent 'gelukkig' ouder worden? zijn vragen waarop in de cursus een aanzet tot antwoord wordt gezocht.



Tenslotte wordt de zelfmoordproblematiek uitgediept: welke verklaringsmodellen bestaan er over dit probleem? is het alleen maar een vraag naar aandacht? kan het voorkomen worden en wat betekent dit dan naar begeleiding toe? In het licht van deze laatste vraag komt ook de opbouw van het zelfbeeld aan bod.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%