Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Verruimingsproject Maîtrise écrite et orale de la langue française
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALSO_4984 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen S.O.
Sterk voldoende taalvaardigheid Frans
Interesse tonen voor de Franse taal- en literatuurgeschiedenis
Eindcompetentie
Leerresultaten
Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
- De student kan een literatuurles uitwerken.
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
- De student legt verbanden met de lessen Nederlands, Engels, Geschiedenis, …
Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
- De student kan de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
Concrete domeinspecifieke kennis: Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw.
3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
- De student kan flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden.
Concreet: de Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw plaatsen in de juiste historische, socio-culturele en taalkundige context.
Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- De student kan vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden. De student ziet de mogelijkheid om literatuurlessen te integreren in het jaarplan.
Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 De leerkracht kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
- De student blijft op de hoogte van culturele ontwikkelingen binnen zijn vakgebied en daarbuiten. De leerkracht blijft op de hoogte van de Franse literatuur.
Attitudes
- A3 kritische ingesteldheid / A4 leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Franse taal, literatuur en cultuur.
- A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie: voertaal Frans.
Inhoud
Werken aan de Franse taal (zowel mondeling als schriftelijk). Er worden verschillende werkvormen gehanteerd en de studenten werken individueel en in groep.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Voorwaarden om te slagen: aanwezigheid tijdens de contacturen (verruimingsweken) en tijdig indienen van de opdracht.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |