Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Maîtrise écrite et orale de la langue française


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_4984
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kayobotsi Nadine

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen S.O.
Sterk voldoende taalvaardigheid Frans
Interesse tonen voor de Franse taal- en literatuurgeschiedenis

Eindcompetentie

Leerresultaten

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
- De student kan een literatuurles uitwerken.
1.13 De leerkracht kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
- De student legt verbanden met de lessen Nederlands, Engels, Geschiedenis, …

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert
3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
- De student kan de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
Concrete domeinspecifieke kennis: Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw.
3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
- De student kan flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden.
Concreet: de Franse literatuur van de 18de tot de 20ste eeuw plaatsen in de juiste historische, socio-culturele en taalkundige context.

Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker
5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- De student kan vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aanwenden. De student ziet de mogelijkheid om literatuurlessen te integreren in het jaarplan.

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant
10.1 De leerkracht kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen.
- De student blijft op de hoogte van culturele ontwikkelingen binnen zijn vakgebied en daarbuiten. De leerkracht blijft op de hoogte van de Franse literatuur.

Attitudes
- A3 kritische ingesteldheid / A4 leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Franse taal, literatuur en cultuur.
- A10 gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie: voertaal Frans.

Inhoud

Werken aan de Franse taal (zowel mondeling als schriftelijk). Er worden verschillende werkvormen gehanteerd en de studenten werken individueel en in groep.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Voorwaarden om te slagen: aanwezigheid tijdens de contacturen (verruimingsweken) en tijdig indienen van de opdracht.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%