Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Informatica 4
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALSO_3200 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Van Hecke Kristin
- Op De Beeck Jan
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs en eindcompetenties van Informatica 1, 2 en 3 met betrekking tot de
geziene leerstof
Eindcompetentie
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.07 | BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.13 | BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.05 | BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ... | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.03 | BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student leert beredeneerd omgaan met de pc om het zelfvertrouwen te stimuleren zodat hij nieuwe uitdagingen aandurft en de verworven kennis op een didactisch verantwoorde manier naar de eigen klaspraktijk kan vertalen. Zowel voor de competenties met betrekking tot internet/netwerken als het configureren en installeren van hardware en software, moet een student weten waar informatie te vinden is die haar/hem in staat stelt op de hoogte te blijven van de evolutie in deze domeinen.
De student leert werken met het programma Flash en is in staat van na afloop zelfstandig eenvoudige didactische ondersteunende animaties aan te maken.
Inhoud
Internet & PC-beheer
• Ontstaansgeschiedenis van internet – het belang en de positionering van TCP/IP
• Werkingsprincipe en anatomie van een IP-adres & PING-commando
• IP-adresklassen en het CIDR-systeem
• Routing op het internet: via TRACERT en via websites (public traceroute)
• WhoIs
• Het lagensysteem achter het internet & de vergelijking met het ISO 7-lagenmodel
• Domeinnamen, DNS en NS-lookup
• Het dynamisch configureren via DHCP en NAT (Network Address Translation)
• Packet-switching
• Andere servers: mail (POP3 en SMTP), IRC, FTP, web, NNTP, …
• Firewall – basics
• De manuele configuratie en diagnose van een internet-/netwerkverbinding
• Users Network: UseNet of nieuwsgroepen – configureren, abonneren, lezen, antwoorden, posten
• File Transfer Protocol: ‘zuivere’ bestandsoverdracht – configureren, up-/downloaden
• Zoeken op het internet: ‘oefening baart kunst’ & wat je zeker moet weten
FLASH CS5
• De interface
• Het gereedschapspalet
• Werken met afbeeldingen en tekst
• Werken met kleuren
• Hulpmiddelen + de bibliotheek
• Symbolen en layers
• Animaties: motion- en shapetween
• Knoppen en eenvoudige actionscripts
• Geluid gebruiken
• Publiceren in een webpagina
VAKDIDACTIEK
Studenten leren werkbladen en cursusteksten aanmaken. Via micro-teaching worden de principes van vakdidactiek verder ingeoefend. De nadruk ligt hierbij op het gebruik van verschillende didactische werkvormen afhankelijk van de verschillende soorten onderwerpen. Studenten werken hierbij een alternatieve lesvorm uit. Bovendien wordt via een opdracht aangeleerd hoe de snelle evolutie binnen informatica op te volgen om te kunnen gebruiken in de lessen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel:
totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel:
Een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden
Op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig:
- voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
- voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
- 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
- 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 100% | Internet en PC-beheer | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | Internet en PC-beheer | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |