Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Handel-Burotica 4


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_4384
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Op De Beeck Jan
  • Selleslag Christian
  • Jacobs Viviane

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Commerciële vorming : Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Handel-Burotica 1,2 en 3 uit programmajaren 1 en 2

Organisatie van het secretariaat : geen

Flash : Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Informatica 1, 2 en 3

Vakdidactiek : Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Handel-Burotica 3 deel Vakdidactiek

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07BALSO_07 - Functioneel geheel 7: De leraar als lid van een schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.01BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_08BALSO_08 - Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_08.01BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbiedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT

Commerciële vorming

FG 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- V 1.3 De student selecteert leerinhouden

- V 1.4 De student structureert leerinhouden en vertalen deze in leeractiviteiten

- V 1.7 De student realiseert een krachtige leeromgeving De student maakt zich vertrouwd met een aantal principes die aan de basis liggen van het commerciële denken. De student is bekend met het beslissingsproces van consumenten bij verschillende vormen van oriëntatie- en koopgedrag en begrijpt welke overwegingen daarbij een rol spelen.

FG 3: De leraar als inhoudelijk expert

- V 3.1 De student beheerst de basiskennis en volgt recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden op

- V 3.2 De student wendt de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aan.

- V 3.3 De student situeert het eigen vormingsaanbod en integreert in het geheel van het onderwijsaanbod. De student definieert het begrip ‘Marketing’ en ‘Marketingmix. De student verklaart de vier dimensies van de marketingmix vanuit een marketinginvalshoek en de onderlinge samenhang. De student omschrijft het begrip e-business, benoemt de verschillende types en typeert de diverse facetten. De student onderscheidt de verschillende fasen in een verkoopsplan FG 4: De leraar als organisator

- V 4.3 De student voert op een correcte wijze administratieve taken uit De student kent een aantal verkoopstechnieken die noodzakelijk zijn voor de afhandeling van de verkoop en kan deze onderscheiden in een reëel verkoopsgesprek. De student leert een verkoopsgesprek voeren met gebruik van een argumentatieplan. De student traint zich actief in het ontwikkelen van een commerciële vaardigheid met een sterke verbale overtuigingskracht.

FG5: De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker

- V 5.1 De student wendt en brengt vernieuwende elementen aan

- V 5.3 De student bevraagt het eigen functioneren en stuurt bij De student bouwt een verkoopplan op en werkt binnen een commercieel team mee aan de promotie, presentatie, prospectie, documentatie, verkoop en lancering van een product of dienst. De student spoort de meest geschikte branches voor de B2C op en illustreert de invloeden waarvan dit afhangt.

FG 8:De leraar als partner van externen

- V 8.1 De student legt contacten, communiceert en werkt samen met externe instanties. De student toont zijn kennis aan omtrent namen, variëteiten, merken, stijlen, kwaliteiten … van bepaalde productengroepen. De student is in staat om informatie te verstrekken over de herkomst en prijs, gebruik of verbruik, onderhoud en levensduur, bewaring en verpakking van een bepaalde productengroep.



Organisatie van het secretariaat

FG1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - eindcompetentie 2

De student selecteert uit beschikbare informatiebronnen leerinhouden om te verwerken en te structureren tot een bruikbaar leerstofpakket voor een doelgroep 3de graad BSO en TSO. Uit het gerealiseerde leerstofpakket kiest hij een onderdeel dat hij vertaalt naar gepaste leeractiviteiten. (V1.3 en 1.4)

FG3: De leraar als inhoudelijk expert - eindcompetentie 2

De student beheerst de basiskennis. De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden wendt hij aan in het leerstofpakket. Hij volgt recente evoluties in dit verband op en integreert ze in de leerstof. (V3.1 en V3.2)

FG5: De leraar als innovator - eindcompetentie 2

De student wendt vernieuwende elementen uit de opleiding aan bij de didactische uitwerking van zijn leerstofpakket. (V5.1)

Taalcompetenties

Naar aanleiding van elke oefening/opdracht hanteert de student zowel mondeling als schriftelijk een correct taalgebruik.



Flash

De studenten zijn in een staat een eenvoudige Flash animatie from scratch aan te maken, en kunnen die ook in een website integreren.



VAKDIDACTIEK

FG 1:De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen – eindcompetentie 2

1. De student selecteert leerinhouden . Hij maakt keuzes i.f.v. de specifieke opdrachten, nl. de integratie van ICT en beeldmateriaal , rekening houdend met de criteria van de beginsituatie, de maatschappelijke relevantie, de beschikbare tijd. Hij structureert de afgebakende leerinhouden en vertaalt ze in leeractiviteiten. (V 1.3 en 1.4)

2. De student kiest individueel of in team leermiddelen en past ze aan i.f.v. de vooropgestelde doelstellingen. (V 1.6) 

FG 3: De leraar als inhoudelijk expert – eindcompetentie 2

1. De student volgt de evoluties i.v.m. domeinspecifieke kennis en vaardigheden op en kent de mogelijkheden van permanente vorming. (V3.1)

2. De student beschikt over de nodige ICT-vaardigheden en kan er flexibel gebruik van maken in zijn pedagogisch-didactische aanpak. (V3.1 en 3.2)

FG 7: De leraar als lid van een schoolteam

1. Via een observatieopdracht in een secundaire school treedt de student in dialoog met het werkveld. (V 7.1 – gedeeltelijk)

Taalcompetenties Naar aanleiding van elke oefening/opdracht hanteert de student zowel mondeling als schriftelijk een correct taalgebruik.

Inhoud

INHOUDELIJK EXPERT

Commerciële vorming

Hoofdstuk 1: Wat is marketing?

Hoofdstuk 2 : Consumentengedrag : koopbeslissingsproces , verschillende vormen van koopgedrag, factoren van invloed op de koopbeslissing

Hoofdstuk 3: Marketingstrategie : segmentatie, doelgroepafbakening, positionering

Hoofdstuk 4: Productbeleid : kwaliteit, service, garantie verpakking & etikettering, merkenbeleid, assortimentspolitiek, productlevenscyclus

Hoofdstuk 5: Marketingcommunicatie : reclame, persoonlijke verkoop, promotie, direct marketing, publiciteit, sponsoring, merchandising, communicatieplan

Hoofdstuk 6 : Distributie : tussenkanalen, detailhandelsvormen, franchising

Hoofdstuk 7 : Prijsbeleid : Prijsbepalingsstrategieën

Hoofdstuk 8 : E-commerce : Business tot business (B2B), Business to consumer (B2C), Consumer to consumer (C2C)

Hoofdstuk 9 : Opmaak van een verkoopplan : doelgroep, concurrenten, communicatie, swot-analyse, theoretisch tijdsplan, voortgangsrapport

Hoofdstuk 10 : Het verkoopsgesprek : successvolle opbouw, argumentskeuze, neutraliseren en minimaliseren van tegenwerpingen, afsluiten met binnenhalen van order, offerte

Organisatie van het secretariaat

Keuzemodules

mogelijke lesonderwerpen:

- Organisatievormen van een instelling of onderneming: het organogram

- Het profiel van een secretariaatsmedewerker/managementondersteuner

- Huisstijl en bedrijfscultuur

- Kantooromgeving

- Postbehandeling

- Zakenlunch/zakenreis

- Klasseren/klasseermateriaal

– Telecommunicatie

- Agendabeheer/takenbeheer

- Vergaderingen ondersteunen

– Receptie

Flash

Studenten leren in Flash eenvoudige animaties te maken. Ze leren deze te integreren in een eigen website. Het is de aanloop naar het maken van een volledige website met Flash.



VAKDIDACTIEK

- Kennismaking met Hot Potatoes

- Een didactische toepassing op het gebruik van ICT als ondersteuning van een les.

- Kennismaking met het Vademecum Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Commerciële vorming

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden)(toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer25%
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%