Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 4


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3182
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdelen Fysica 1 en Fysica 2

Eindcompetentie

BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste en tweede graad SO met betrekking tot de specifieke inhoud van het opleidingsonderdeel Fysica4.


Een meer algemene wetenschappelijke vorming, als ruggesteun voor de te onderwijzen leerstof met betrekking tot de specifieke inhoud van het opleidingsonderdeel Fysica4.


Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, in het bijzonder gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof, met bijzondere aandacht voor differentiatie en activerende werkvormen binnen de fysica.


Het opleiden tot medebeheer, tot technisch onderhouden en uitbouwen van de volledige didactische infrastructuur: vaklokalen, labo-apparatuur.


Het informeren over belangrijke historische wetenschappelijke ontwikkelingen.

Inhoud

Inhoudelijk expert:



Warmte

1. Latente warmte

1.1. Smelten en stollen

1.2. Verdampen, koken en condenseren

1.3. Sublimeren



2. Hoofdwetten van de Thermodynamica



3. Kinetische en statistische benadering van fysische processen



Trillingen

1. Periodieke verschijnselen

2. De harmonische trilling

3. De gedempte harmonische trilling

4. De gedwongen harmonische trilling

5. Samenstellen van trillingen



Vakdidatiek:



1. Opstellen van activerend cursusmateriaal

2. Leerinhouden en didactiek voor de B-stroom - bijzondere aandacht voor leerlingdenkbeelden in de fysica

3. Conceptuele fysica

4. “De leraar als onderzoeker”

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Natuurkunde, deel 1, 4e editie
  • Natuurkunde, deel 2, 4e editie
Vakdidactiek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.



Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores



Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt

*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten25%
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%