Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3181
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Fysica 1 en Fysica 2.

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Een grondige beheersing van de te onderwijzen leerstof uit de eerste en tweede graad SO met betrekking tot de specifieke inhoud van het opleidingsonderdeel Fysica3


Een meer algemene wetenschappelijke vorming, als ruggesteun voor de te onderwijzen leerstof met betrekking tot de specifieke inhoud van het opleidingsonderdeel Fysica3 .


Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, in het bijzonder gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof, met bijzondere aandacht voor het gebruik van ICT en de conceptuele benadering van de fysica.


Het opleiden tot medebeheer, tot technisch onderhouden en uitbouwen van de volledige didactische infrastructuur: vaklokalen, labo-apparatuur.


Het informeren over meer recente wetenschappelijke ontwikkelingen. Dit moet vooral gericht zijn op het verwerven van een houding die motiveert om blijvend op de hoogte te zijn van de belangrijkste evoluties.

Inhoud

Inhoudelijk expert:



Vloeistoffen en gassen

1. Het structuurmodel van de materie + toepassingen

2. Druk in vloeistoffen en gassen

3. Kracht op ondergedompelde lichamen

4. Vloeistofdynamica



Warmte

1. Temperatuur

2. Uitzetting

2.1. Uitzetting van vloeistoffen

2.2. Uitzetting van gassen (gaswetten)

3. Warmtetransport

4. Merkbare warmte



Vakdidactiek:

1. Geschiedenis van de klassieke fysica

2. Fysica in contexten

3. ICT in de lessen fysica

4. Vergelijkende studie van de handboeken fysica

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Natuurkunde, deel 1, 4e editie
  • Natuurkunde, deel 2, 4e editie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Handboeken

  • Geschiedenis van de natuurkunde

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.



Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores



Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt

*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
Vakdidactiek
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting40%