Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 3


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3171
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rijmenams Marleen

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

* Economie 3 Inhoudelijk expert: Algemene economie: de eindcompetenties van algemene economie uit Economie 1 en 2. Boekhouden: de eindcompetenties van boekhouden uit Economie 1 Grondwettelijk recht: geen specifieke voorkennis vereist. Van de studenten wordt wel verwacht dat ze interesse hebben in het actueel sociaal-politiek gebeuren en dat ze beschikken over voldoende zelfdiscipline. * Economie 3 Vakdidactiek: De eindcompetenties uit Didactische thema's 1 en uit Economie 2 Vakdidactiek.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.13BALSO_01.13 - De leraar kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten en realiseren vanuit een vakoverschrijdende invalshoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT: Algemene economie: De student: - toont de impact aan van de internationale economie; - plaatst de leerstof binnen de internationale economische realiteit; - geeft blijk van een verruimde kijk op het economisch leven; - maakt zich een macro-economische begrippenapparaat eigen om zo een globale kijk te krijgen op het economisch aspect van onze samenleving; - is in staat om zelf een macro-economische redenering op te bouwen; - begrijpt de sociaal-economische realiteit; - denkt na over sociaal-economische verschijnselen. - ordent gegevens uit zijn leefwereld in logische en samenhangende verbanden. - plaats de leerstof binnen de economische realiteit (door voorbeelden te geven, door vergelijkingen te maken). Grondwettelijk recht: De student: - heeft inzicht in de Belgische staatsstructuur; - is in staat -aan de hand van zijn basiskennis m.b.t. het staatsrecht- om wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren; - plaats de leerstof binnen de politieke actualiteit. Boekhouden: De student:  - leert boekingen beredeneren en formuleert het waarom van de boekingen; - registreert de handelsverrichtingen volgens het systeem van dubbel boekhouden; - berekent en boekt de personeelskosten. VAKDIDACTIEK:  De student kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via studie van de puber, raadpleging leerplan, observatie en bevraging mentor. De student kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen  De student kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten, bordschema’s, en en zelf een leerlijn uitzetten. Hij kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creëren. De student kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm. Hij kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.  Hij kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen,door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...  De student kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken

Inhoud

* Economie 3 INHOUDELIJK EXPERT bestaat uit 3 onderdelen: algemene economie 3, boekhouden 2 en recht. ALGEMENE ECONOMIE 3: - Leerinhoud thema 3 leerplan economie 2de graad. - Produceren voor de wereldmarkt: * het internationale betalingsverkeer * het internationaal handelsverkeer BOEKHOUDEN 2: (vervolg van het dubbel boekhouden in Economie 1) - De personeelskosten en hun uitgavenstroom. De uitgebreide studie van de activa. PRINCIPES VAN HET GRONDWETTELIJK RECHT: - Inleiding: . het voorwerp van het staatsrecht . de grondwet . de kenmerken van de Belgische staat. - De Belgische staatsstructuur. - Scheiding van de machten. * Economie 3 VAKDIDACTIEK: - Leerinhouden en didactiek voor BSO. De beschikbare leerplannen van het VVKSO, voor de vakken met onderwijsbevoegdheid in BSO-richtingen, inhoudelijk analyseren (en aanwenden in didactische oefeningen). Rekening houdend met de specificiteit van BSO-leerlingen en de pedagogisch didactische wenken vermeld in de leerplannen gepaste werkvormen en aangepaste leermiddelen ontwerpen/selecteren/bedenken om verscheidene leerinhouden (administratieve vorming, commerciële vorming, boekhouden, recht) op een didactisch kwaliteitsvolle manier aan te brengen. - Samenstellen van een actualiteitenmap met krantenartikels die relevant zijn voor de leerinhouden economie van de 1ste en de 2de graad ASO. De keuze van de artikels wordt verantwoord en duidelijk gesitueerd binnen de leerplannen. - Herschrijven van een economisch artikel (rekening houdend met de beginsituatie van de lln.)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Boekhouden voor het beleid.
  • Economie Vandaag 2010

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Economie Online 1ste jaar, 2de graad
  • Economie Online 4 incl. online ICT
  • Economische Topper 3
  • Economische Topper 4

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer voor inhoudelijk expert bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de drie deelvakken.In geval van een zwaar tekort op een deelvak wordt onderstaande uitzonderingsregel toegepast.(Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig.)
De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.




Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten5% alg. economie
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen95% Algemene economie 40 % + Boekhouden 30 % + Recht 25 %
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten5% alg. economie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen95% Algemene economie 40 % + Boekhouden 30 % + Recht 25 %
Vakdidactiek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%