Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Biologie 4
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALSO_3158 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Practicum
- Studiereis/excursie
- Hoorcollege
Begincompetentie
zie Biologie 3
Eindcompetentie
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.03 | BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgeven | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.05 | BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ... | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_04.04 | BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.04 | BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk maken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.06 | BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoering | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11.07 | BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeld | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
3.3 leraar als inhoudelijk expert: -bouw, functie en werking kunnen omschrijven van de volgende orgaanstelsels bij gewervelden (meer uitgebreid bij de mens): hormonaal stelsel, zintuigen, spieren, zenuwstelsel - relaties leggen tussen die stelsels -voornaamste weefsels in die stelsels microscopisch onderzoeken en beschrijven -ekologische principes kunnen toepassen -voornaamste organismen van biotoop op excursie kunnen herkennen of opzoeken 3.1 leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsdoelen: -materialen ontwikkelen voor lessen menselijk lichaam -werken in hoeken -excursies uitwerken 4.4 leraar als organisator: -didactisch materiaal op excursie gebruiken 2. Taalcompetenties: -wetenschappelijke teksten produceren op het niveau lager secundair
Inhoud
Inhoudelijk expert: bouw en functie van hormonaal stelsel; zenuwstelsel en voortgeleiding zenuwimpulsen; zintuigen; spierstelsel; Ecologie: organismen en hun aanpassingen aan hun leefmilieu; milieuzorg
Vakdidactiek: Vakdidactiek toegespitst op tweede graad en speciale werkvormen (mindmaps, hoekenwerk...)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Handboeken
Vakdidactiek
BIOgenie 3 - cd-rom voor de leerling
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): 1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 8/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores) 2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *7/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Permanente evaluatie via opdrachten | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |