Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Communiceren in een kleurrijke school


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_7412
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kelly Niomi

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindcompetenties communicatieve vaardigheden 3

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.11BALSO_01.11 - De leraar kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.14BALSO_01.14 - De leraar kan leerlingen laten nadenken over hun eigen leerproces door oriëntatie op een taak, het maken van een planning, het zoeken naar leer- en oplossingsstrategieën, uitkomsten te verifiëren en het leerproces bij te sturen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.1BALSO_02.01.1 - De leraar kan bewust contact nemen met de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.02BALSO_02.02 - De leraar kan de emancipatie van de leerlingen bevorderenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.03BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereidenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.05BALSO_02.05 - De leraar kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkhedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.06BALSO_02.06 - De leraar kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.07BALSO_02.07 - De leraar kan strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.05BALSO_07.05 - De leraar kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_09.01BALSO_09.01 - De leraar kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’sGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.03BALSO_11.03 - De leraar kan gesprekken voeren met leerlingen, zowel individueel als in groep, over onderwerpen die door alle partners kunnen aangebracht worden, en in het bijzonder over leerinhoudenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Functioneel geheel 1 : de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 1.4 De leerinhouden structureren en vertalen in opdrachten 1.6 In teamverband leermiddelen kiezen en aanpassen - De studenten optimaliseren hun taalgebruik in de klas en differentiëren, aangepast aan de klassituatie (Nederlands als instructietaal).



Functioneel geheel 2 : de leraar als opvoeder 2.2 De emancipatie van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor de eigenheid van elke leerling EN 2.3 Door attitudevorming lerenden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden - De studenten kennen de knelpunten in interculturele communicatie en onderkennen deze in een klassituatie.



Taalcompetenties: De studenten beheersen de Nederlandse taal op een soepele wijze, zowel schriftelijk als mondeling, ze kennen de nodige technieken om deze vlotheid te verwerven vooral op het gebied van spelling, formulering, correct taalgebruik en mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid vooral in functie van onderwijs.



Doelstelling 1: gesprekken voeren met leerlingen (NIT, ICO) 1.1 De student kan analyseren welke talige acties van hem aan het gespreksdoel voldoen 1.2 De student kan goede gesprekken voeren in functie van het doel en de inhoud van het gesprek en aangepast aan het taalvaardigheidsniveau van de leerlingen



Doelstelling 2 : Beoordelen en toegankelijk maken van een tekst (NIT, ICO) 2.1 De student kan verschillende soorten teksten beoordelen op aangepastheid aan het doel en zijn leerlingen, op bruikbaarheid in de klas, op culturele impact. 2.2 De student kan teksten voor zijn leerlingen toegankelijk maken via schriftelijke ingrepen.



Doelstelling 3 : Mondeling opdrachten geven (NIT, ICO) 3.2 De student kan de opdracht begrijpelijk verwoorden, aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen, en op zo’n wijze dat leerlingen uitgenodigd worden tot actieve deelname. 3.3 De student kan zien en nagaan of de leerlingen de opdrachten begrijpen en zo nodig de opdrachten op begrijpelijke wijze herformuleren.



Doelstelling 4 : Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren (NIT) 4.1 De student kan analyseren welke vragen en opdrachten hij moet formuleren en hoe die moet formuleren om zijn doel te bereiken. 4.2 De student kan de vragen en opdrachten begrijpelijk en correct formuleren aangepast aan het doel en aan het begripsniveau en de leesvaardigheid van de leerlingen.



Doelstelling 9 : Gesprekken voeren (NIT, ICO) 9.2 De student kan effectieve gesprekken voeren en houdt daarbij rekening met de gesprekssoort, het doel en de gesprekspartners.



Doelstelling 11 : Schrijven (NIT, ICO) 11.1 De student kan de inhoud en vormgeving van zijn boodschap analyseren in functie van tekstsoort, doel en publiek. 11.2 De student kan begrijpelijke en correcte teksten produceren afgestemd op tekstsoort, doel en publiek. 11.3 De student kan zijn teksten tijdens en na het schrijven beoordelen op adequaatheid en correctheid en op het effect dat kan teweegbrengen bij zijn publiek. Indien nodig kan hij ze aanpassen.



Doelstelling 12 : Lezen (NIT, ICO) 12.1 De student kan verschillende tekstsoorten onderscheiden, via verschillende kanalen opzoeken en beoordelen op bruikbaarheid. 12.2 De student kan relevante teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau en voor de eigen professionalisering lezen.

Inhoud

1) Interculturele communicatie in de klascontext

Interculturele communicatie, specifiek voor een klascontext, is een belangrijk element (geworden) in ons hedendaags onderwijslandschap. Dit hoofdstuk verkent ‘taal’ als vehikel om (interculturele) communicatie tot stand te brengen. Studenten analyseren de concepten ‘taal’, ‘communicatie’ en ‘cultuur’, en plaatsen dit binnen de interculturele realiteit van Vlaanderen en Europa.  We vergelijken ‘interculturaliteit’ met ‘interculturaliteit’.  Dit wordt gekaderd binnen theoretische denkpistes (E.T.Hall, Geert Hofstede, David Pinto, Willem Schinkel en Marc Colpaert). De studenten bestuderen enkele case studies aan de hand van specifieke lectuur en brengen hun inzichten in de praktijk. Dit laatste gebeurt aan de hand van wekelijkse posts op een blog, waarde studenten elkaar van comments voorzien. Elke post is een verwerking van de geziene stof, en ook een video-post behoort tot de taken.



2)  Instructietaal

De studenten verkennen de verschillende taalregisters (schooltaal en thuistaal), vanuit het perspectief van een leerkracht.

De studenten screenen hun eigen lesmateriaal en algemeen gebruikte handboeken op instructietaal. Dit hoofdstuk behandelt taal als hét instrument bij uitstek van de leerkracht. De leerling-leerkracht interactie wordt besproken en het belang van het leerproces en een goede (taal-) verstandhouding wordt duidelijk.  Er wordt aandacht besteed aan specifiek taalgebruik, als het mondeling opdrachten geven, interactie met de leerling, instructie taal, taal om sociale controle uit te oefenen, en de rol van taal in andere activiteiten en media.  We laten zien hoe leren kan plaatsvinden door en dankzij taal (gebruik van teksten uit ‘Dertien Doelen in een Dozijn’, uitgave van de Nederlandse Taalunie). Leerkrachten worden zich bewust van hun rol in het aanmoedigen van rijk taalgebruik, en in het geven van een zelfzekerheid aan de leerlingen wat lezen, schrijven en spreken betreft.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%