Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Nederlands 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_2988
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kelly Niomi
  • Van de plas Frederik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Nederlands algemeen secundair onderwijs; uitgesproken interesse voor de Nederlandse taal, aandacht voor taalzorg in de vier vaardigheden.

Eindcompetentie

BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden, zowel in een klassituatie als binnen het schoolgebeuren.



Taalstudie:

De student kent de geschiedenis van het Nederlands. De student heeft inzicht in de taalverwerving van het kind en de puber en kent de consequenties hiervan voor de vakdidactiek. De student beheerst de theorie van de uitspraakleer en is in staat dit praktisch aan te wenden tijdens spreekvaardigheidsmomenten. De student beheerst de theorie en de praktijk van de spelling.



Taalbeschouwing:

De student kent de verschillende woordsoorten en zinsdelen en kan deze onderscheiden in zinnen.



Literatuur deel 1:

De student vergroot zijn literaire competentie: hij onderscheidt tekstsoorten, diachronisch en synchronisch; kan omgaan met secundaire literatuur (literaire magazines, recensies, analyses van poëtische teksten en theaterbesprekingen). De student verkent het gebied van de jeugdliteratuur. 



Leerkracht als cultuurparticipant:

Actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen. De student volgt de actualiteit en de kunstuitingen in verband met taal, literatuur en taalbeleid.

Inhoud

Taalstudie:

Uitspraakleer, klankleer, spelling, taalgeschiedenis, taalontwikkeling (theorie + oefeningen), taalvarianten (dialect en AN)

Taalbeschouwing:

Woord- en zinsleer + oefeningen

Literatuur: Poëzie, proza, theater en jeugdliteratuur

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Focus 1 - leerwerkboek - reeks Focus (1ste graad)
  • Handboek + Oefenboek Spraakkunst

Evaluatie

Opmerkingen
- Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten; een zwaar tekort (7/20 of minder) op het mondelinge deel kan leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd).
- Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid).
- Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%