Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Godsdienst 2
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALSO_3090 |
8 |
240 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
Begincompetentie
De eindcompetenties van Godsdienst 1
De meest bekende bijbelverhalen kennen en situeren.
Een initieel inzicht hebben in omgaan met bijbelverhalen
Eindcompetentie
BALSO_01.01 | BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongeren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.02 | BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.03 | BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.04 | BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzetten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_01.06 | BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.01 | BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op school | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_02.04 | BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.02 | BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_05.01 | BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.03 | BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.04 | BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De leraar als inhoudelijk expert:
Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
Een behoorlijk idee hebben over de essentie van symbolen en symboliseringsprocessen, en over de werking van rituelen en sacramenten.
Symbolen, Rituelen en sacramenten kunnen aantonen in het dagelijks leven.
De functie en werking van bidden en mediteren kunnen aantonen.
De essentie van liturgie kunnen aangeven.
De leraar als cultuurparticipant: kan voor zichzelf een gefundeerd standpunt ontwikkelen over levensbeschouwelijke en ethische thema’s en ontwikkelingen.
De leraar kan een aanzet maken tot het bevorderen van het spiritueel welzijn van de leerlingen
Inhoud
INHOUDELIJK EXPERT:
Het leven vieren:
- Gebed, bezinning, meditatie.
- Symbolen, rituelen en mythen.
- Liturgie en sacramenten.
- Grote rituelen in de wereldgodsdiensten
De spiritualiteit van de godsdienstleerkracht:
- Geestelijke avondoefeningen
- De essentie van mijn religieuze traditie.
- Het dossier Jezus
VAKDIDACTIEK:
- Het leerplan godsdienst voor beginners.
- Het ontwerpen van een les godsdienst.
- De didactische fiche voor godsdienst.
- ,Voedsel voor de ziel.
- Een stille ruimte.
- De GSM-functie van de leerkracht godsdienst.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Inhoudelijk expert
Cursussen
Vakdidactiek
CursusHandboeken
- Leerplan R.K. Godsdienst gewoon voor secundair onderwijs
Evaluatie
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is
Inhoudelijk expert |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het mondeling examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het mondeling examen: semesteropdrachten en spiritueel dagboek | Vakdidactiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het mondeling examen: semesteropdrachten, individuele leerlijst. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Meebrengen naar het mondeling examen: semesteropdrachten, individuele leerlijst. |