Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Geschiedenis 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3185
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Vos Pieter

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- eindtermen secundair onderwijs
- eindcompetenties geschiedenis 1

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.03BALSO_10.03 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het levensbeschouwelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.04BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.05BALSO_10.05 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het (cultureel)-wetenschappelijke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.04BALSO_11.04 - De leraar kan teksten beoordelen op toegankelijkheid voor zijn leerlingen en kan die teksten zo nodig via mondelinge en schriftelijke ingrepen toegankelijk makenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.11BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1 DE LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT: - de vakinhouden die onderwezen worden beheersen - basiskennis beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen - de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheid aanwenden - de basiskennis en vaardigheden zelfstandig uitbreiden - actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond: het sociaal-politieke domein, het sociaal-economische domein, het levensbeschouwelijke domein, het cultureel-esthetische domein, het (cultureel-)wetenschappelijke domein 2 LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN (OP AANVANGSNIVEAU: de lesvoorbereiding en de eerste lesrealisaties: 5 stagelessen, waarvan minimum 2 geschiedenislessen) - doelstellingen kiezen en formuleren - leerinhouden selecteren - leerinhouden structureren en vertalen naar leeractiviteiten in een inzichtelijke inhoudelijke en vakdidactische structuur volgens de vakdidactische principes - een krachtige leeromgeving realiseren 1.1. De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (pers.h.kenm., voorkennis en gedrag) door raadpleging van het leerplan 1.2. Basisdoelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen 1.3. De leerinhouden selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie 1.4. De leerinhouden structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten en bordschema’s 1.5. Een aangepaste methodische aanpak (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken om een activerend lesverloop te creëren 1.6. Didactische media en materialen kritisch kiezen, aanpassen en gebruiken in functie van de doelstellingen en de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm 1.7. Voorbereiden en realiseren van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd 1.9. Een leerproces- en product evalueren (synthesemomenten) LERAAR ALS OPVOEDER 2.4. Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT 3.3. Het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen), door verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, … LERAAR ALS ORGANISATOR 4.1. Een gestructureerd werkklimaat bevorderen: gebruik van de ruimte voorbereiden in functie van doelstellingen, beginsituatie, leermaterialen en werkvormen 4.2. Realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les en opeenvolgende activiteiten vlot en soepel laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen) 4.2. bis. Een soepel en efficiënt lesverloop creëren door de timing tijdens de les te respecteren 4.3. Op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding TAALCOMPETENTIES 1. Gesprekken voeren met leerlingen (onderwijsleergesprek) 4. Schriftelijk vragen en opdrachten formuleren Non-verbale taal: de student heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding. De student hanteert een duidelijk bordschrift OVERIGE De aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekken. Verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.

Inhoud

1 VAKDIDACTIEK
- theoretisch-kritische reflectie rond geschiedenis(wetenschap), geschiedschrijving, geschiedenisonderwijs en historische denken
- bespreking van de doelstellingen van het hedendaagse geschiedenisonderwijs
- oefeningen op het inhoudelijk en didactisch structureren van een les geschiedenis
- oefeningen op probleemgestuurd lesgeven
- oefeningen op bronnenanalyse
- oefeningen op het uitwerken van een lesvoorbereiding geschiedenis

2 INHOUDELIJK EXPERT
2.1 Historisch referentiekader van het Ancien Régime. Tot de onderwerpen die aan bod kunnen komen, behoren o.m.:
inleiding
- duiding bij de begrippen middeleeuwen, nieuwe tijden en ancien régime
- duiding bij het principe van periodisering in de geschiedenis (continuïteit en discontinuïteit)
de laatantieke tijd
- de overgang tussen de Klassieke Oudheid en de middeleeuwen
- het einde van het Romeinse Rijk: de Germaanse invallen
- de wereld van Oost-Europa, Byzantium en de islam
socio-politieke structuren: de vorming van Europa
- het Merovingische en Karolingische Rijk
- de vorming van de Europese nationale staten
- focus: de Nederlanden
socio-economische structuren: de ontwikkeling van Europa
- ontwikkelingsprocessen binnen de economische geschiedenis van Europa
- focus: feodaliteit
- naar een agrarisch-stedelijke samenleving:
- de stad als historische katalysator en exponent
- het handelskapitalisme
socio-culturele structuren
- kerkelijk en geestelijk leven in de vroege middeleeuwen
- kerkelijk en geestelijk leven in de volle middeleeuwen
- het religieuze denken na 1500
- focus: de kruistochten
- focus: crisis en hervormingsdenken
- de investituurstrijd en het Westers Schisma
- Reformatie en Contrareformatie
- renaissance en barok weerspiegelen hun tijd



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
  • De Oudheid - Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis
  • Een inleiding tot de geschiedenis van de Vroegmoderne Tijd
  • Een kennismaking met de middeleeuwse wereld
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
  • Historia 1 infoboek
  • Historia 2 infoboek
  • Historia 3 infoboek
  • Historia 4 infoboek
  • Storia 1 - leerboek
  • Storia 2 - leerboek aso
  • Storia 3 - leerboek aso
  • Storia 4 - leerboek aso

Evaluatie

Een aantal van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd tijdens de colleges vakdidactiek.

Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.

De evaluatieoverzichten omschrijven de precieze regeling.

Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen: Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores
Uitzonderingsregel is van toepassing voor dit opleidingsonderdeel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
*8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
*9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen30%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten70%