Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Fysica 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3180
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verreycken Wim

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Oefensessie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Begincompetenties zijn gerelateerd aan de algemene doelstellingen uit de leerplannen fysica:
- belangrijke fysische begrippen, wetten en principes in de specifieke vaktaal kunnen omschrijven.
- het ordenend, verklarend en voorspellend karakter van fysische modellen, structuren en theorieën doorzien
- bij een waarneming of de beschrijving van een natuurkundig verschijnsel herkennen welke begrippen of wetten bij het verschijnsel een rol spelen.
- eenvoudige strategieën kunnen gebruiken voor het aanleren van nieuwe kennis zoals aantekeningen maken, hoofd- van bijzaken onderscheiden, te schematiseren, verbanden te leggen,
- onderzoeksvragen weten te stellen en alleen of in groep een opdracht of experiment uit kunnen voeren en er een verslag
over uit brengen.
- fysische informatie in verschillende gegevensbestanden weten op te zoeken, te verzamelen, te ordenen en te verwerken eventueel met behulp van ict.

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.09BALSO_12.09 - InlevingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.11BALSO_12.11 - Voorkomendheid (bescheidenheid, gezonde durf, beleefdheid)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student is in staat: De beginsituatie van de leerlingen en de leergroep te achterhalen (pers.h.kenm., voorkennis en gedrag) door raadpleging van het leerplan - Basisdoelen te kiezen en concreet- operationeel te formuleren op basis van leerplan, eindtermen. Studenten kunnen de transfert van de algemene didactiek naar de fysica maken betreffende doelstellingen en werkvormen. - De leerinhouden selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantie - De leerinhouden structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten en bordschema’s. Studenten zijn in staat een lesvoorbereiding op te stellen conform de didactische fiche. De leerplannen dienen hierbij als basis en studenten kunnen deze vlot hanteren. Ze weten de wetenschappelijke methode en de conceptuele fysica te situeren en toe te passen in practica en vakdidactische opdrachten (micro-teaching). - Een aangepaste methodische aanpak (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken om een activerend lesverloop te creëren - Didactische media en materialen kritisch kiezen, aanpassen en gebruiken in functie van de doelstellingen en de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvorm - Voorbereiden en realiseren van een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd - Een leerproces- en product evalueren (synthesemomenten) - Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context De studenten bezitten een zeer grondige kennis van de te onderwijzen leerstof 1ste graad S.O. en 1ste jaar 2de graad S.O.(begrippen, grootheden, eenheden, symbolen, principes, wetten, gebruik en kennis van het didiactisch materiaal). - Wetenschappelijk kader (situeren van deze basiskennis in grotere leerstofgehelen; meer algemene wetenschappelijke vorming): a) reproductiekennis (in beperkte mate) b) inzicht: toepassen, verwerken van theoretische kennis in nieuwe situaties; oplossen van probleemstellingen, vraagstukken; grafiekinterpretaties c) vaardigheden (practica, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof):vlot uitvoeren van proeven; objectieve waarnemingen en preciese metingen doen; verzamelen en ordenen van waarnemingen en metingen in een tabel; grafieken opstellen; besluiten formuleren; foutenanalyse van meetresultaten. -

Inhoud

Inhoudelijk expert:

Mechanica

1. Statica (+ webtest)

2. Bijzondere krachten

3. Energie en vermogen (+ webtest)



Optica

1. Inleidende begrippen

2. Weerkaatsing bij vlakke spiegels

3. Breking

4. Planparallele plaat en het prisma

5. Bolle lenzen

6. holle lenzen en sferische spiegels

7. Optische toestellen

8. “Doorgelicht of opgelicht”



Vakdidactiek:

1. Visie op het vak

2. Fysica: het concept

3. Fysica: de methode

4. Fysica: het structuurschema

5. Vakdidactische oefeningen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Natuurkunde, deel 1, 4e editie
  • Natuurkunde, deel 2, 4e editie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.



    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores



    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt

    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Inhoudelijk expert
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting75%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten25%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting40%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%