Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Engels 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_2650
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Gilis Annelies

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- eindtermen Engels secundair onderwijs / ERK: B1

- eindcompetenties Engels 1

- interesse voor de Engelse taal en cultuur

- bereidheid tot bijhouden/bijwerken taalbeheersing buiten de contacturen

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.05BALSO_03.05 - De leraar kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen, door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en jaarplannen) en door tijdens de les verwijzingen te maken naar voorkennis, andere vakken, ...Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.11BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT



BALSO 03: de leraar als inhoudelijk expert


    1. Communicatieve vaardigheden: studenten

    - begrijpen (actuele) Engelstalige documenten en verscheidene tekstsoorten;

    - beheersen lees- en luisterstrategieën en kunnen documenten bondig samenvatten, bespreken en er vragen bij formuleren;

    - nemen op een vlotte en correcte wijze deel aan een gesprek over onderwerpen van algemeen-maatschappelijk en cultureel belang;

    - geven een presentatie over algemene onderwerpen en/of cultuur en literatuur;

    - kunnen een vlotte tekst schrijven in het Engels (een samenvatting, bespreking of verslag).



    2. Taalkundige component: studenten

    - beheersen de basiswoordenschat van het Engels en werken zelfstandig aan de systematische verwerving en uitbreiding hiervan;

    - herkennen verschillende taalregisters, idiomatische uitdrukkingen en moedertaalinterferentie;

    - kunnen woordenschat verklaren van de teksten die gelezen worden;

    - beheersen de fundamentele regels van de Engelse spraakkunst;

    - formuleren een regel correct, duidelijk en volledig;

    - stellen een regel beknopt en visueel voor;

    - passen de regels automatisch toe in spreek- en schrijfopdrachten;

    - zoeken onderdelen die (nog) niet behandeld werden zelfstandig op in een naslagwerk;

    - hebben inzicht in het Engelse klanksysteem;

    - leggen linken met het Nederlandse systeem op een contrastieve manier;

    - beheersen een correcte uitspraak op basis van geleide oefeningen en vrije communicatie.



    BALSO 10: de leraar als cultuurparticipant


    Studenten kennen een aantal Engelstalige auteurs (20ste eeuw) en lezen teksten van hun hand. Ze kunnen deze auteurs en hun werk ook situeren. Ze bouwen een globaal beeld op van de Britse maatschappij uit deze periode. Van de teksten die gelezen worden kan de student woordenschat verklaren, de inhoud vertellen en een bespreking maken.



    VAKDIDACTIEK



    BALSO 01: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

    Studenten achterhalen de beginsituatie van leerlingen en de leergroep, kiezen basisdoelstellingen en formuleren deze concreet-operationeel op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen en selecteren leerinhouden en structureren/vertalen deze in leeractiviteiten, leerstappen en bordschema’s.



    BALSO 02: de leraar als opvoeder


    Studenten kunnen aandacht wekken en vasthouden.



    BALSO 03: de leraar als inhoudelijk expert 

    Studenten

    - verwerven inzicht in de basisbegrippen en methodologie van het vreemdetalenonderwijs;

    - maken kennis met eindtermen, leerplannen en handboeken van het secundair onderwijs en kunnen hier zelfstandig mee omgaan;

    - gebruiken verschillende waardevolle bronnen van informatie bij het voorbereiden van lessen;

    - situeren en integreren het eigen vormingsaanbod in het geheel van het onderwijsaanbod door hier in de lesvoorbereiding rekening mee te houden en naar te verwijzen (eindtermen, leerplandoelstellingen en leerinhouden).



    BALSO 04: de leraar als organisator


    Studenten voorzien een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd binnen een les.



    TAALCOMPETENTIES EN ATTITUDES (geldt voor zowel 'Inhoudelijk expert' als 'Vakdidactiek')



    BALSO 11: Taalcompetenties van de leraar

    Studenten...

    - hebben een goede non-verbale taal en een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding;

    - kunnen een uiteenzetting geven;

    - kunnen verschillende soorten teksten vertellen, voorlezen, begrijpen en schrijven;

    - kunnen een gesprek voeren;

    - kunnen een interactieve presentatie houden, met ondersteuning van schrift en beeld.



    BALSO 12: Attitudes

    - kritische ingesteldheid / leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de Engelse taal en cultuur en zijn bereid zich op de hoogte te houden van de actualiteit; ze oefenen zelfstandig hun luister- en leesvaardigheid door regelmatig de Engelstalige media te volgen; ze kijken kritisch naar eigen werk.

    -organisatievermogen: studenten bepalen zelfstandig of in groep een methodische aanpak bij opdrachten en presentaties.

    - zin voor samenwerking: studenten werken in groep bij (tekst)bespreking, presentaties, enz.

    - verantwoordelijkheidszin: studenten nemen zelf verantwoordelijkheid op voor het afwerken en indienen van opdrachten.

    Inhoud

    INHOUDELIJK EXPERT

    1. Communicatieve vaardigheden: strategieën m.b.t. taalvaardigheden (vb. skimmen, scannen, oriënterend en intensief luisteren); verscheidene tekstsoorten (vb. beschrijving, verslag); gesprek, presentatie.



    2. Taalkundige component

    2.1 Woordenschat: basiswoordenschat m.b.t. verscheidene thema’s (o.a. classroom English, houses, describing people, words & pronunciation); taalregisters, idiomatische uitdrukkingen en moedertaalinterferentie.

    2.2 Grammatica: introductie tot de Engelse grammatica en bijhorende metataal (o.a. grammatical rank scale; reported speech, tags; herhaling via zelfstudie: tenses, irregular verbs, verb classes, modality, conditionals). Grammatica kan occasioneel aan bod komen n.a.v. lectuur of taalvaardigheidstraining.

    2.3 Fonetiek: verschillen tussen Engels en Nederlands, fonemen en allofonen, classificatie en beschrijving van klanken, fonetische transcriptie, bijsturen van eigen uitspraak.



    3. Culturele component: kennis van de Engelstalige wereld, actualiteit en literatuur (thematische en/of chronologische aanpak van poëzie, proza, drama; woordenschat, inhoud en bespreking van teksten of gedichten die gelezen worden).



    VAKDIDACTIEK

    basisbegrippen en methodologie van het vreemdetalenonderwijs; eindtermen, leerplannen en handboeken van het secundair onderwijs; lesopbouw: ‘receptive skills’ (reading / listening) en ‘teaching of structures’.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Inhoudelijk expert

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • An A to Z of Common Errors
    • English Grammar In Use (with answers and cd-rom)
    • Grip on Grammar
    • Grip on Grammar - Exercises (incl. cd-rom)
    • Longman Dictionary of Contemporary English + DVD
    • Spark Grammar Summary
    • Van Dale middelgroot woordenboek Engels-Nederlands
    • Van Dale middelgroot woordenboek Nederlands-Engels
    • What's What?

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
    Vakdidactiek

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Practical Techniques for Language Teaching.
    • Spark 1 Leerwerkboek

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Het eindresultaat is niet noodzakelijk een optelsom van de verschillende punten; een zwaar tekort (7/20 of minder) op het mondelinge deel kan leiden tot een vermindering van het eindcijfer, ook al is het schriftelijke examen ruim voldoende (en omgekeerd).

    Bij het mondelinge examen wordt rekening gehouden met zowel inhoud als presentatie (structuur van het antwoord, vlot en correct taalgebruik, uitspraak, expressiviteit en communicatieve vaardigheid).

    Indien de deadline van een opdracht niet wordt gerespecteerd, kunnen de punten niet worden opgenomen in het geheel.



    Berekening totaalscore

    Algemene regel: de totaalscore is het gewogen gemiddelde van de deelscores.

    Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden):

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is.

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten20%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen40%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%
    Vakdidactiek
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen50%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%