Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Elektriciteit 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3175
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Landtsheer Erik

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Stage/praktijkoefening
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs en competenties van elektriciteit 1 met betrekking tot de geziene leerstof.

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.12BALSO_01.12 - De leraar kan omgaan met de diversiteit van de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01BALSO_02.01 - De leraar kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in klasverband en op schoolGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.02.bBALSO_04.02.b - De leraar kan een soepel en efficiënt lesverloop creëren door gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel te laten verlopen (dode momenten en hiaten in de lesgang vermijden, afhakende leerlingen bijsturen), de timing tijdens de les te respecteren en indien nodig, vlot aan te passenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.04BALSO_04.04 - De leraar kan een stimulerende, gezonde, milieuvriendelijkeen werkbare klasruimte creëren (materialen worden op veilige wijze door leerlingen gebruikt en nadien opgeruimd, …) , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.02BALSO_05.02 - De leraar kan uit artikels uit praktijkpublicaties informatie selecteren om de eigen klaspraktijk mee te verrijkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- de studenten beheersen de vaardigheden om de beginsituatie van de groep te achterhalen - de studenten bepalen de doelstellingen vanuit het leerplan voor het geven van een les voor de eigen klasgroep - de studenten formuleren de doelstellingen voor de lessen die ze tijdens de stage geven - studenten weten hoe doelstellingen te formuleren - doelstellingen worden correct geformuleerd op de voorbereiding van hun stage - met de vakleerkracht worden de leerinhouden geselecteerd - student weet welke leerinhouden van welk leerplan hij kan selecteren en welke criteria hij hanteert - mentor en student bepalen de leerinhouden - de student zet de medestudenten aan het werk na de uiteenzetting - na de uiteenzetting worden de studenten aan het week gezet - de student bepaalt zelf welk medium hij gebruikt tijdens zijn les - de student achterhaalt welke didactische middelen er in de school voorhanden zijn - de studenten gebruikt de gepaste didactische middelen die in de school aanwezig zijn - de studenten weten hoe zij hun werkvormen of opdrachten kunnen aanwenden om zo een krachtige leeromgeving te creëren - de student weet welke basiskennis hij geacht wordt te kennen, hij weet ook hoe hij info verzamelt om deze kennis te verwerven - de student weet dat de techniek constant verandert en weet waar en hoe de informatie te verwerven om zich de nieuwe technieken eigen te maken - de student past de nieuwe technieken toe als de mogelijkheid zich voordoet - de student weet hoe hij een ideaal leer- en werkklimaat kan creëren - de student schept een ideaal werkklimaat - student weet dat een veilige werkomgeving van primordiaal belang is - hij weet ook wat veilig en niet veilig is - de student wijst de leerlingen er op hoe ze de proeven veilig moeten uitvoeren - de student weet hoe hij de nieuwe technieken moet aanwenden - de student presenteert zijn oefening voor de groep uit de reacties van docent en medestudenten bevraagt de student zijn eigen functioneren - de student weet dat hij kritisch moet reflecteren over het eigen functioneren

Inhoud

Inhoudelijk expert:
Theorie
• Gemengde schakeling • Wetten van Kirchhoff • De volledige gesloten stroomkring • Magnetisme • Elektromagnetisme • Elektromagnetische krachten • Het genereren van de spanning langs elektromagnetische weg • Elektromagnetische inductie • Een didactisch wandpaneel maken

Praktijk
Uitvoeren van schakelingen : Enkelpoligeschakeling Dubbelpoligeschakeling Dubbelaansteking Wisselschakeling Kruisschakeling Seriewisselschakeling Dubbelpoligewisselschakeling

Tekenen - Tekennormen en symbolen - Het coderen van de onderdelen,het merken van het net en van de aansluitklemmen. - Omschrijving en de indeling van de schema’s. - Opbouw en de tekenen van elektrische schema’s - Grondschema’s - Uitwerken van schakelingen. - Communicatieschakelingen in een woning. - Afstandbediening. - Elektrische installatie bij de bouw van een woning. - Een 10-tal tekeningen maken

Vakdidactiek: De bovenstaande items worden vakdidactisch behandeld.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Project huisinstallatie Naslagwerk
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
  • Serie Elektrotechniek - Elektrotechnisch tekenen schema's lezen deel 1
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Project huisinstallatie Naslagwerk
  • Serie Elektrotechniek - Elektriciteit deel 1
  • Serie Elektrotechniek - Elektrotechnisch tekenen schema's lezen deel 1

Evaluatie

Tweede examenkans, tweede examenperiode(augustus) : Elektriciteit 2 Praktijk : de punten van de praktische oefeningen(25%) blijven behouden.
Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere delen Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één of meerdere delen maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden, toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): 1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore 2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar: * 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt * 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50% Praktijk: Herwerken van de opdrachten
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50% Praktijk( 25% praktische oefeningen en 25% opdrachten)
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten17% Tekenen
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen33% Theorie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen33% Theorie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten17% Tekenen
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100% Permanente evaluatie
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%