Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Economie 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3170
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rijmenams Marleen

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Economie 2 Inhoudelijk expert: eindcompetenties Algemene economie 1. Economie 2 Vakdidactiek: eindcompetenties Algemene didactiek en module Basisvaardigheden van een beginnende leerkracht.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.04BALSO_02.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische contextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04BALSO_04 - Functioneel geheel 4: De leraar als organisatorGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_04.03BALSO_04.03 - De leraar kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren: stipt en nauwkeurig zijn in het maken van een lesvoorbereiding, invullen van de agenda, verbeteren van taken en toetsen,…Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.02BALSO_10.02 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-economische domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INHOUDELIJK EXPERT:  Burgerlijk recht: -> De student heeft inzicht in de juridische maatschappij-ordening waarbinnen het economisch gebeuren zich voltrekt. -> De student heeft een behoorlijke kennis van de verschillende onderwerpen van het burgerlijk recht, die hij volgens het vigerend leerplan mag onderwijzen in het secundair onderwijs. -> De student is in staat - aan de hand van zijn basiskennis met betrekking tot het burgerlijk recht- wijzigingen in de wetgeving te situeren en zelfstandig te leren. Algemene economie: -> De student maakt zich een economisch begrippenapparaat (macro-economie) eigen om zo een globale kijk te krijgen op het economisch aspect van onze samenleving. Een goede beheersing van deze begrippen is primordiaal. -> De student leert de sociaal-economische realiteit begrijpen. -> De student begrijpt de economische wetmatigheden.

-> Hij denkt na over sociaal-economische verschijnselen. -> De student leert de gegevens uit zijn leefwereld ordenen in logische en samenhangende verbanden. -> De student plaats de leerstof binnen de economische realiteit (door voorbeelden te geven, door vergelijkingen te maken,…) -> De student is in staat om zelf een economische redenering op te bouwen aan de hand van oefeningen. VAKDIDACTIEK: De student kan de beschikbare leerplannen van het VVKSO, voor de vakken SEI (1ste graad) en economie (2de graad, 1ste jaar) inhoudelijk analyseren en aanwenden in didactische oefeningen. Naar aanleiding van de uitwerking van didactische oefeningen en de realisaties in micro-teaching oefeningen: structureert de student leerinhouden en vertaalt dit in leeractiviteiten; hij bepaalt een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvorm rekening houdend met de beginsituatie en de pedagogisch didactische wenken in de leerplannen; kiest hij individueel en in team leermiddelen in functie van de doelstellingen en de beginsituatie.  In micro-teaching oefeningen formuleert de student gepaste organisatorische instructies en bouwt hij relevante controlemomenten in om een gestructureerd werkklimaat te bevorderen.  De student is stipt en nauwkeurig in het maken van een lesvoorbereiding voor de micro-teaching oefeningen.   Hij past de reflectiecyclus van Korthagen toe op zijn prestaties tijdens micro-teaching oefeningen..

Inhoud

* Economie 2 Inhoudelijk expert bestaat uit 2 deelvakken: recht en algemene economie 2. RECHT Burgerlijk recht : 1. Inleiding tot het recht 2. Personen- en familierecht 3. Vermogensrecht 4. Zakenrecht 5. Verbintenissenrecht 6. Benoemde contracten 7. Voorrechten en hypotheken 8. Verjaring ALGEMENE ECONOMIE 2 1. Macro-economische grootheden 2. Nationaal inkomen en werkgelegenheid 3. Geld, moetair beleid en inflatie * Economie 2 Vakdidactiek: 1. Inleiding 2. Profiel van de leraar economie 3. De handels- en economische vakken in het secundair onderwijs 4. Visie van het economie-onderwijs in het ASO 5. De inhoud van het economisch en het handelsonderwijs 6. Het verloop van het didactisch didactisch proces 7. Leerstofanalyse 8. Lesdoelen 9. De didactische beginsituatie 10. Didactische principes 11. Onderwijsmethodes 12. Media 13. De specifieke didactiek van de deelvakken 14. De schriftelijke lesvoorbereiding. De leerinhouden van SEI.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Handboeken

  • Economie Vandaag
  • Praktisch burgerlijk recht

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Economix SEI
  • SEIWhat?

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer voor inhoudelijk expert bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de twee deelvakken.In geval van een zwaar tekort op een deelvak wordt onderstaande uitzonderingsregel toegepast.(Toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig.)
De data voor het indienen van taken of voor het realiseren van presentaties worden tijdens de lessen meegedeeld en gepubliceerd op Toledo. De studenten die de afgesproken data niet respecteren, krijgen een nul op de betreffende opdracht.




Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen
Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores.
Het gewicht van de deelopleidingsonderdelen wordt bepaald door het aantal studiepunten voor de deelopleidingsonderdelen.
Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):
1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore
2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:
* 8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt
* 9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

Inhoudelijk expert
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100% Recht 40 % + Algemene economie 60 %.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Recht 40 % + Algemene economie 60 %.
Vakdidactiek
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%