Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Biologie 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3156
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Cauwenberghs Peter

Onderwijsvorm

  • Studiereis/excursie
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Zie Biologie 1

Eindcompetentie

BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.08BALSO_02.08 - De leraar kan de aandacht van de leerlingen vasthouden en interesse wekkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Leraar als inhoudelijk expert

De student beheerst de inhoudelijke basiskennis van de domeinen beschreven in de inhoud.

De student wendt deze kennis functioneel aan.

De student verwerft inzicht in het functioneren van planten en dieren binnen een levensgemeenschap.

De student verwerft inzicht in het maken van lesvoorbereidingen, het gebruik van eindtermen, leerplannen, bronnen, ...



Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan de beginsituatie van leerlingen achterhalen door het raadplegen van het leerplan.

De student kan leerinhouden structureren en vertalen in leerstappen, opdrachten en bordschema's.

De student kan een aangepaste methodische aanpak uitwerken en verantwoorden.

De student kan aangepaste leermiddelen selecteren en uitwerken met een hoge dosis 'aanschouwelijkheid'.



Leraar als organisator

De student kan enkele eenvoudige experimenten uitvoeren.

De student kan een eenvoudige dissectie opzetten en uitvoeren.

De student vertoont positieve attitudes i.v.m. medewerking aan (groeps-)taken en excursies.

De student respecteert afspraken i.v.m. deadlines.

Inhoud

Inhoudelijk expert


Inleiding             Oorsprong van het leven, ...

Hoofdstuk 1       Classificatie van levende organismen

Hoofdstuk 2       Bespreking van het dierenrijk (met nadruk op de vertebraten)


Hoofdstuk 3       Lichaamsbedekking bij vertebraten


Hoofdstuk 4       Voeding en spijsvertering bij vertebraten


Hoofdstuk 5       Skelet bij vertebraten

Hoofdstuk 6       Plant en dier in relatie met het milieu (excursie)


Vakdidactiek


Hoofdstuk 1       Eindtermen en leerplannen


Hoofdstuk 2       Handboeken en werkbladen


Hoofdstuk 3       Vakspecifieke werkvormen (microscopie, dissectie, observatie, ...)


Hoofdstuk 4       Lesvoorbereidingen opstellen



Taken


Practicum ‘Vogels voeren en beloeren’

Practicum ‘Gebruik van leerplannen, eindtermen en nieuwe media'

Practicum ‘Gebruik van handboeken en werkbladen’

Practicum ‘Berekenen van de voedselvoetafdruk’

Practicum ‘Dissectie van de muis’

Practicum ‘Meevolgen en lesanalyse biologieles’

Practicum ‘Lesoefening in Planckendael'

Practicum ‘Presentatie morfologische vergelijking van planten of dieren'

Practicum ‘Verzamelen van strandvondsten en schelpen'

Practicum ‘Aanleggen digitaal herbarium duinplanten'

Excursie Nederland of Frankrijk

Aanleggen van een portfoliomap voor biologie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inhoudelijk expert

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • ANWB Natuurgids

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Vakdidactiek
  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    Samenstelling van het eindcijfer:

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore

    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

    *8/20 indien een deelscore 0,1,2,3 of 4 op 20 bedraagt

    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 bedraagt

    Inhoudelijk expert
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%
    Vakdidactiek
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Tussentijdse evaluatie100% Uitvoering practica en excursie, indienden verslagen, medewerking, teamspirit, ... Indienen portfoliomap Toets
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100% Uitvoering practica en excursie, indienden verslagen, medewerking, teamspirit, ... Indienen portfoliomap Toets