Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Biologie 1


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3155
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Cauwenberghs Peter

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Practicum

Begincompetentie

De eindtermen secundair onderwijs.

Voor de lessen fysiologie is een minimale voorkennis nodig van de anorganische en organische chemie.

Een goede motivering, een goed observatievermogen, een zekere hand- en onderzoeksvaardigheid, zin voor nauwkeurigheid en een kritische ingesteldheid vormen de beste garantie om te slagen.

Eindcompetentie

BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.10BALSO_12.10 - Zorgzaamheid (bekommerd zijn)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Leraar als inhoudelijk expert

1 Via macroscopische en microscopische studie de eenheid en de verscheidenheid verklaren in de morfologie van de zaadplanten.

2 Relaties kunnen leggen tussen bouw en werking van de organen van de zaadplanten.

3 Relaties kunnen leggen tussen bouw en werking van de cel.

4 Een microscoop kunnen hanteren en eenvoudige preparaten kunnen maken en tekenen.

5 Fysiologische experimenten kunnen opstellen, uitvoeren en interpreteren.

6 Het kunnen toepassen van de natuurwetenschappelijke methode: problemen zien en formuleren, hypothesen opstellen, hypothesen toetsen door experimenten, vaststellingen logisch beredeneren en besluiten formuleren.

Inhoud

Deel 1                Morfologie van de zaadplant

Hoofdstuk 1       Bouw van wortel, stengel en blad

Hoofdstuk 2       Bloembiologie

                           Bloem, vrucht, zaad, …


Deel 2                Anatomie van de zaadplant

Hoofdstuk 1       Microscoop 

                           Opbouw en gebruik

Hoofdstuk 2       Microscopische technieken

Hoofdstuk 3       Cytologie

                           Historische achtergronden,  bouw, werking en delingen

Hoofdstuk 4       Anatomische bouw van de zaadplant 

                           Ongedifferentieerde weefsels, weefsels en hun functies, weefsels in verband


Deel 3                Fysiologie

Hoofdstuk 1       Chemische samenstelling van organismen

Hoofdstuk 2       Herkomst van water, mineralen en koolstofverbindingen 

                           Fotosynthese, …

Hoofdstuk 3       Transport van stoffen 

                           Transport op niveau van de cel, transport op niveau van het organisme.

Hoofdstuk 4       Wat gebeurt er met opgenomen en opgebouwde bestanddelen? 

                           Vrijmaken van energie door ademhaling en gisting, celregulering, …


Practica

Kennismaking met bloemen, morfologie van bloemen, morfologie van vruchten, morfologie van bladeren, werken met de microscoop, preparaatjes maken, anatomie van de zaadplant en fysiologische experimenten.


 

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Planten & andere niet-dierlijke organismen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen85%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen85%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten15%