Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Communiceren in een onderwijscontext


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_7410
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Coninck Kristof

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs met extra nadruk op de vakoverschrijdende eindtermen leren leren en sociorelationele ontwikkeling.

Eindcompetentie

BALSO_02.01.2BALSO_02.01.2 - De leraar kan activiteiten inbouwen waarin sociale vaardigheden worden geoefend en waar communicatie, ook over gevoelens en waarden, mogelijk isGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.01.3BALSO_02.01.3- De leraar kan luisteren naar gevoelens bij leerervaringen, fouten maken toelaten, positieve relaties tussen leerlingen stimuleren, voldoende feedback gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.03BALSO_02.03 - De leraar kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereidenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_02.07BALSO_02.07 - De leraar kan strategieën inzetten om te communiceren met anderstalige leerlingenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.02BALSO_06.02 - De leraar kan met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.03BALSO_06.03 - De leraar kan in overleg met het team communiceren met de ouders/verzorgers over het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit tussen de oudersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.04BALSO_06.04 - De leraar kan met ouders/verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.05BALSO_06.05 - De leraar kan in Standaardnederlands of naargelang van de context in een ander passend register, adequaat in interactie treden met ouders en verzorgersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_06.06BALSO_06.06 - De leraar kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige oudersGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.01BALSO_07.01 - De leraar kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.02BALSO_07.02 - De leraar kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_07.05BALSO_07.05 - De leraar kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteamGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.02BALSO_12.02 - Relationele gerichtheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.08BALSO_12.08 - FlexibiliteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen



De student beschikt over en hanteert op adequate wijze de ondersteunende theoretische referentiekaders met betrekking tot:



- Definiëren van communicatie

- Het communicatieschema

- Motieven om te communiceren

- De axioma's van Watzlawick

- Waarnemen en observeren

- Luisteren en parafraseren

- Een assertief verzoek formuleren

- Feedback geven en krijgen

- Een semi-gestructureerd interview afnemen

- Mondelinge examens afleggen

- Vragen stellen i.f.v. de beoogde receptieve, reproductieve en productieve cognitieve operaties

- Het leiden van een onderwijsleergesprek

- Groepsdynamica

- Vergadertechnieken

- Klasmanagement: ordehandhaving (m.i.v. stopgedrag) en maatregelen m.b.t. duidelijkheid



De student kan bovenstaande leerinhouden en vaardigheden vertalen naar en toepassen in gesimuleerde en reële praktijksituaties.



De student hanteert correct Standaardnederlands en is zich bewust van de verwachtingen wat betreft het gebruik van het Standaardnederlands.



De leraar als innovator en onderzoeker



De student kan feedback geven aan medestudenten en ontvangen van medestudenten tijdens praktijkoefeningen. Door deze feedback kan hij de communicatieve vaardigheden van medestudenten en ook zijn eigen communicatieve vaardigheden bespreekbaar maken.



De student kijkt kritisch naar zijn eigen leerproces. Aan de hand van eigen praktijkervaringen en door gebruik te maken van de feedback van anderen, formuleert hij voor zichzelf nieuwe werkpunten en stuurt hij zijn eigen leertraject bij.



De leraar als lid van een schoolteam



De student kan in Standaardnederlands in interactie treden met medestudenten, docenten en alle leden van het schoolteam van de stageschool.



De student kan een korte, heldere uiteenzetting geven en daarbij flexibel gebruik maken van materiële visuele ondersteuning.



Attitudes



De student heeft een permanente aandacht voor de volgende attitudes:

o A1 beslissingsvermogen

o A2 relationele gerichtheid

o A3 kritische ingesteldheid

o A4 leergierigheid

o A5 organisatievermogen

o A6 zin voor samenwerking

o A7 verantwoordelijkheidszin

o A8 flexibiliteit

Inhoud

- Definiëren van communicatie

- Het communicatieschema

- Motieven om te communiceren

- De axioma's van Watzlawick



- Waarnemen en observeren

- Luisteren en parafraseren

- Een assertief verzoek formuleren

- Feedback geven en krijgen

- Een semi-gestructureerd interview afnemen

- Mondelinge examens afleggen



- Vragen stellen i.f.v. de beoogde receptieve, reproductieve en productieve cognitieve operaties

- Het onderwijsleergesprek

- Groepsdynamica

- Vergadertechnieken

- Klasmanagement: ordehandhaving (m.i.v. stopgedrag) en maatregelen m.b.t. duidelijkheid

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%