Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs met extra nadruk op de vakoverschrijdende eindtermen leren leren en sociorelationele ontwikkeling.
Leerresultaten
- De student verwoordt de rol van het AKOV en de verschillende onderwijskoepels bij de totstandkoming van het curriculum op macro-, meso- en microniveau.
- De student bespreekt de structurerende rol van eindtermen en leerplannen.
- De student bespreekt het onderwijslandschap in Vlaanderen: de onderwijsstructuur, het onderwijsbeleid, de onderwijsondersteunende instanties, de leerplicht, … en actualiseert deze informatie door opzoekwerk in de bibliotheek en op het internet.
- De student verwoordt hoe hij bij het voorbereiden van een les de beginsituatie van de lerenden en de leergroep moet achterhalen.
- De student bespreekt doelstellingen als component van het didactisch handelen.
- De student bespreekt leerinhouden als component van het didactisch handelen.
- De student onderscheidt bij leerinhouden de rol van domeinspecifieke kennis, cognitieve, metacognitieve en affectieve vaardigheden.
- De student bespreekt werkvormen en groeperingsvormen als componenten van het didactisch handelen.
- De student bespreekt didactische media als component van het didactisch handelen.
- De student bespreekt het belang van het kiezen of ontwikkelen van geschikte leermiddelen bij het voorbereiden van een les.
- De student bespreekt evaluatie als component van het didactisch handelen.
- De student bespreekt leerervaringen als een actief en constructief proces.
- De student vermeldt welbevinden en betrokkenheid als criteria voor een krachtige leeromgeving.
- De student verwoordt dat een les niet op zich staat, maar steeds deel uitmaakt van een groter leerproces.
- De student verwoordt dat het bij het realiseren van een les belangrijk is linken te leggen met voorkennis en inhouden van andere vakken.
- De student bespreekt de distinctieve kenmerken van diverse leerpsycholgische referentiekaders (behaviorisme, cognitivisme, social learning en constructivisme).
- De student ontwikkelt en bespreekt een visie op leren als een actief en constructief proces. De sociaal constructivistische visie op leren vult de student in voor zijn eigen leerproces en voor het leerproces van een leerling secundair onderwijs.
- De student bespreekt de betrokkenheidsverhogende factoren als aanpakfactoren voor het realiseren van een krachtige leeromgeving.
- De student expliciteert de ervaringsgerichte visie op onderwijs en illustreert deze met voorbeelden uit zijn onderwijsvakken en stage-ervaringen.
- De student concretiseert de betrokkenheidsverhogende factoren als aanpakfactoren voor het realiseren van een krachtige leeromgeving met voorbeelden uit het eigen onderwijsvak.
Inhoud
1. Verkenning van het onderwijs
1a. algemene principes van onderwijswetgeving
1b. de structuur van het onderwijs in Vlaanderen
1c. onderwijsondersteuning in Vlaanderen
2. Visie op leren en krachtige leeromgevingen
2a. didactische modellen
2b. visies op leren
2c. het sociaal constructivisme
2d. ervaringsgerichte visie op onderwijs
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |