Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Algemene didactiek: Inleiding


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_3763
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Coninck Kristof
  • Van Den Berk Brenda
  • Durt Els

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs met extra nadruk op de vakoverschrijdende eindtermen leren leren en sociorelationele ontwikkeling.

Eindcompetentie

BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.01BALSO_01.01 - De leraar kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen (voorkennis en gedrag) via raadpleging van het leerplan, observatie, bevraging mentor, en kennis over de ontwikkeling van jongerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.07BALSO_01.07 - De leraar kan een krachtige, ervaringsgerichte leeromgeving voorbereiden en realiseren, waarin welbevinden en betrokkenheid worden nagestreefd en waarin aandacht is voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_10.01BALSO_10.01 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domeinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
BALSO_12.07BALSO_12.07 - VerantwoordelijkheidszinGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- De student verwoordt de rol van het AKOV en de verschillende onderwijskoepels bij de totstandkoming van het curriculum op macro-, meso- en microniveau.



- De student bespreekt de structurerende rol van eindtermen en leerplannen.



- De student bespreekt het onderwijslandschap in Vlaanderen: de onderwijsstructuur, het onderwijsbeleid, de onderwijsondersteunende instanties, de leerplicht, … en actualiseert deze informatie door opzoekwerk in de bibliotheek en op het internet.


- De student verwoordt hoe hij bij het voorbereiden van een les de beginsituatie van de lerenden en de leergroep moet achterhalen.


- De student bespreekt doelstellingen als component van het didactisch handelen.


- De student bespreekt leerinhouden als component van het didactisch handelen.


- De student onderscheidt bij leerinhouden de rol van domeinspecifieke kennis, cognitieve, metacognitieve en affectieve vaardigheden.


- De student bespreekt werkvormen en groeperingsvormen als componenten van het didactisch handelen.


- De student bespreekt didactische media als component van het didactisch handelen.


- De student bespreekt het belang van het kiezen of ontwikkelen van geschikte leermiddelen bij het voorbereiden van een les.



- De student bespreekt evaluatie als component van het didactisch handelen.




- De student bespreekt leerervaringen als een actief en constructief proces.


- De student vermeldt welbevinden en betrokkenheid als criteria voor een krachtige leeromgeving.



- De student verwoordt dat een les niet op zich staat, maar steeds deel uitmaakt van een groter leerproces.

 

- De student verwoordt dat het bij het realiseren van een les belangrijk is linken te leggen met voorkennis en inhouden van andere vakken.

 

- De student bespreekt de distinctieve kenmerken van diverse leerpsycholgische referentiekaders (behaviorisme, cognitivisme, social learning en constructivisme).


- De student ontwikkelt en bespreekt een visie op leren als een actief en constructief proces. De sociaal constructivistische visie op leren vult de student in voor zijn eigen leerproces en voor het leerproces van een leerling secundair onderwijs.


- De student bespreekt de betrokkenheidsverhogende factoren als aanpakfactoren voor het realiseren van een krachtige leeromgeving.


- De student expliciteert de ervaringsgerichte visie op onderwijs en illustreert deze met voorbeelden uit zijn onderwijsvakken en stage-ervaringen.


- De student concretiseert de betrokkenheidsverhogende factoren als aanpakfactoren voor het realiseren van een krachtige leeromgeving met voorbeelden uit het eigen onderwijsvak.

Inhoud

1. Verkenning van het onderwijs

1a. algemene principes van onderwijswetgeving

1b. de structuur van het onderwijs in Vlaanderen

1c. onderwijsondersteuning in Vlaanderen



2. Visie op leren en krachtige leeromgevingen

2a. didactische modellen

2b. visies op leren

2c. het sociaal constructivisme

2d. ervaringsgerichte visie op onderwijs

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%