Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Atelier en stage 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_4388
Studiepunten 18 Studietijd 540 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Peeters Ann
  • Verbruggen Werner

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindcompetenties atelier en stage 1

    Eindcompetentie

    BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
    BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.081.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Elementair niveau
    BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Elementair niveau
    BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
    BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
    BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Doorgroeiniveau
    BALLO_04.24.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.Doorgroeiniveau
    BALLO_04.34.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.Elementair niveau
    BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Doorgroeiniveau
    BALLO_05.15.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.Elementair niveau
    BALLO_06.16.1 De leerkracht kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.Elementair niveau
    BALLO_07.17.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.Elementair niveau
    BALLO_07.27.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.Elementair niveau
    BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Doorgroeiniveau
    BALLO_07.57.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Elementair niveau
    BALLO_11_A1A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    zie ook stagesyntheseverslagen atelier en stage 2. Per stage wordt er een apart stageverslag opgemaakt met de doelen waaraan in die stage gewerkt moet worden. 



    Welke competenties m.b.t. stage en atelier 2 moet je op voldoende wijze kunnen realiseren op het einde van het 4de semester?





    -       Je attitudes zijn in orde (in de ateliers / op de stageschool ).

    -       Je staat enthousiast, dynamisch en expressief voor de klas.  


    -       Je durft vernieuwen, probeert creatief te zijn bij het uitwerken van les (niet alleen handboeklesjes) en legt eigen persoonlijke accenten. 

     -       Je hanteert een correcte en rijke schriftelijke taal:  op het  bord, materiaal voor lln. en derden (ouders, ...).  

    -       Je hanteert een correcte en rijke mondelinge taal afgestemd op de situatie en gesprekspartner.

    -       Je beheerst de inhoud van de gegeven stagelessen en je bent inhoudelijk goed voorbereid. 

    -       Je werkt doelgerichtheid (in de LV, tijdens de lesrealisatie, hanteren van materiaal). 

    -       Je kan de les op papier correct uitwerken op een lesvoorbereidingsformulier volgens de afspraken, ook voor complexe werkvormen (CW, HW, coop. GW).

    -       Je toont dat je aangeleerde differentiatiemodellen kan toepassen: bijv. door verlengde instructie en/of verrijking (verbreding / verdieping) bij bepaalde lessen in te bouwen.

    -       Je toont dat je kan differentiëren naar tempo door rijk en uitdagend materiaal te voorzien om tempoverschillen tussen de kinderen op te vangen.

    -       Je kan een thema uitwerken en realiseren.

    -       Je past behandelde (vak-)didactiek toe in de stagelessen. 

    -       Je beheerst de volgende vaardigheden: vragen stellen, reageren op antwoorden, mondelinge/schriftelijke opdrachten formuleren, mondelinge/schriftelijke instructie geven, een OLG voeren, een kringgesprek begeleiden, expressief vertellen/voorlezen, zelfstandig werk begeleiden, duowerk organiseren en begeleiden, stellingenspel als evaluatiewerkvorm hanteren, hoekenwerk en/of contractwerk organiseren en coöperatief groepswerk opzetten. 

    -       Je voorziet en hanteert efficiënt uiteenlopende materialen (werkblad, leerspelen, illustraties, bord, beeldmateriaal, ...)

    -       Je geeft blijk van kwaliteiten als opvoeder

    -       Je beheerst de basistechnieken van klasmanagement: afspraken maken en opvolgen. 

    -       Je reflecteert met voldoende diepgang, je bent kritisch voor je eigen handelen, je laat zien dat je bezorgd bent voor het leren en welzijn van de kinderen.

    Inhoud

    zie gedetailleerde inhoudsomschrijving op Toledo.

    Onderdelen:

    - ateliers en leergroepen

    - stage semester 1 (twee delen in zelfde klas)

    - derdegraadsstage (opgedeeld in een korte oefenstage van twee dagen, observatie/participatie, stagetaken en een stage van een week met een thema)

    - leerwandeling OF technocircus


    Binnen dit OLOD kan een student deelnemen aan een ‘Short Exchange’, een internationale week voor studenten lerarenopleiding bij één van de partnerinstellingen van KHM.


    Doelen van dit kort uitwisselingsprogramma zijn oa. :






          -To broaden the educational experiences of students by being exposed to other educational systems


          -To give students the opportunity to communicate in another language


          -To encourage the students’ autonomy by giving them the opportunity to develop their own projects


          -To challenge their ‘ethnocentric’ views on culture by meeting other cultures, other ways of live, other families and other people.




          Praktisch: Deelname veronderstelt voorbereiding, actieve deelname en verslaggeving onder de vorm van een opgelegde opdracht. Daartegenover staat dat de student wordt vrijgesteld van een gedeelte stage. Deze weken worden op verschillende tijdstippen in het tweede semester georganiseerd. Wie deelneemt, kan niet deelnemen aan de lessen in de thuisinstelling en wordt verondersteld zelf de verantwoordelijkheid op te nemen zich te informeren over de lessen.






        Studiematerialen

        Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

        Toledo (Digitale leeromgeving)

        • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

        Evaluatie

        Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%