Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Kind in de wereld
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLO_5043 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Uytterhoeven Tom
- Frederickx Julia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Practicum
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
- Algemeen: Ontwikkelingsdoelen en eindtermen Lager Onderwijs
- Eindtermen Secundair Onderwijs
- Verworven competenties uit fase 1 en 2
- Vroegere leerervaringen en eigen opgebouwd referentiekader
- Bereidheid te leren uit eigen ervaring en die van anderen
- Specifiek:
- Informatiebronnen raadplegen, doelgericht informatie selecteren en verwerken i.v.m. een gekozen thema voor een specifieke doelgroep.
- Lesmateriaal en activiteiten i.v.m. een gekozen thema beoordelen en eventueel optimaliseren.
- Doelgericht lesmateriaal en activiteiten (o.a. opdrachten sociale vaardigheden, spelvormen, ...) i.v.m. het gekozen thema ontwikkelen en uitwerken voor een specifieke doelgroep.
- Gesprekstechnieken hanteren.
- Samenwerken in groep.
- (Audio-visueel) materiaal zinvol inschakelen.
Eindcompetentie
BALLO_05 | Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker | Doorgroeiniveau |
BALLO_08 | Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externen | Doorgroeiniveau |
BALLO_09 | Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Doorgroeiniveau |
BALLO_10 | Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A1 | A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A2 | A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A3 | A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A7 | A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_11_A8 | A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Deel 1:
De student kan:
- met ouders, leerkrachten en externe begeleiders intercultureel communiceren over het leerproces van een kind
- in interactie met kinderen en ouders culturele verschillen duiden en deze positief hanteren
- taal-/rekenstimulerende activiteiten opzetten in functie van de beginsituatie van het kind en de context-
- ervaringen in verband brengen met gelijke (onderwijs)kansenproblematiek
- kritisch reflecteren over eigen visie, waarden en normen
- een eigen visie vormen over zinvol huiswerkbeleid
- opgedane ervaringen en leerwinst verwoorden in een logboek
Deel 2:
De student heeft inzicht in verschillende maatschappelijk relevante onderwerpen m.b.t. kinderen.
De student kan zich over maatschappelijk relevante onderwerpen informeren en kan de verworven informatie verwerken.
Deel 3:
De student beheerst de nodige kennis om in te stromen op de arbeidsmarkt (solliciteren, vakbonden, …).
Inhoud
Deel 1:
Om in contact te komen met een andere socio-culturele achtergrond begeleidt de student gedurende 15 uur allochtone of kansarme autochtone kinderen bij hun huiswerk in de thuissituatie. Deze huiswerkbegeleiding biedt de kans om een kansarm gezin van binnenuit te leren kennen. De opdracht bestaat uit 2 luiken. Enerzijds begeleidt de student het kind/gezin met het huiswerk, anderzijds doen de studenten inzichten op m.b.t. de ongelijke kansenproblematiek en denken ze na over hun rol als leerkracht in een diverse samenleving.
Dit project zal als uitgangspunt gebruikt worden bij het vervolg van de module.
Deel 2:
Elke basisgroep kiest een keuzethema uit om zich in te verdiepen. Deze keuzethema's worden in samenspraak met studenten bepaald en kunnen o.a. elementen behandelen zoals bijvoorbeeld: - kinderen in 'diverse gezinsvormen' - kansarmoede - kinderen in Europa - kinderen in de wereld - vredesopvoeding - ...
De student verdiept zich vanuit een zelf geformuleerde onderzoeksvraag in een thema naar eigen keuze dat aansluit bij zijn/haar interesse.
Deel 3:
1) solliciteren
2) onderwijsorganisatie en –beleid
3) onderwijsloopbaan
4) ouderbetrokkenheid
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |