Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Zelfstandige stage


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op Atelier en stage 2 Referentienummer BALLO_706
Studiepunten 15 Studietijd 450 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Van Loock Lieve
  • Mertens Koenraad

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    beschikken over de eindcompetenties van ATELIER EN STAGE 3

    Eindcompetentie

    BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.081.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.101.10 - De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Doorgroeiniveau
    BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Doorgroeiniveau
    BALLO_02Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederDoorgroeiniveau
    BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.42.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.52.5 - De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.62.6 - De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen.Doorgroeiniveau
    BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Doorgroeiniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertDoorgroeiniveau
    BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
    BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
    BALLO_03.33.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.Doorgroeiniveau
    BALLO_04Functioneel geheel 4 - De leraar als organisatorDoorgroeiniveau
    BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Doorgroeiniveau
    BALLO_04.24.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.Doorgroeiniveau
    BALLO_04.34.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.Doorgroeiniveau
    BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Doorgroeiniveau
    BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerDoorgroeiniveau
    BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Doorgroeiniveau
    BALLO_05.35.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.Doorgroeiniveau
    BALLO_06Functioneel geheel 6 - De leraar als partner van de ouders of verzorgersDoorgroeiniveau
    BALLO_06.16.1 De leerkracht kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.Doorgroeiniveau
    BALLO_06.26.2 De leerkracht kan met ouders of verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega's of externen.Doorgroeiniveau
    BALLO_06.36.3 De leerkracht kan in overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.Doorgroeiniveau
    BALLO_06.46.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.Doorgroeiniveau
    BALLO_06.56.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Doorgroeiniveau
    BALLO_06.66.6 De leerkracht kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.Doorgroeiniveau
    BALLO_07Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteamDoorgroeiniveau
    BALLO_07.17.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.Doorgroeiniveau
    BALLO_07.27.2 De leerkracht kan binnen het team over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven.Doorgroeiniveau
    BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Doorgroeiniveau
    BALLO_07.47.4 De leerkracht kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen.Doorgroeiniveau
    BALLO_07.57.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.Doorgroeiniveau
    BALLO_08Functioneel geheel 8 - De leraar als partner van externenDoorgroeiniveau
    BALLO_08.18.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.Doorgroeiniveau
    BALLO_08.28.2 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.Doorgroeiniveau
    BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapDoorgroeiniveau
    BALLO_09.19.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's.Doorgroeiniveau
    BALLO_09.29.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.Doorgroeiniveau
    BALLO_10Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipantDoorgroeiniveau
    BALLO_1111 - AttitudesDoorgroeiniveau
    BALLO_11_A1A1. beslissingsvermogen :durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A2A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Doorgroeiniveau
    BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    Zie doelenlijst: stageverslag

    Inhoud

    De mentor is enkel een coach. De student voert de volledige taak van een klasleerkracht zelfstandig uit.
    observatie /participatie
    stagevoorbereiding
    6 weken effectieve doestage in een tweede of derde graad (graad moet verschillend zijn van de graad van de stage met project) (ev. incl. 3 dagen tot 1 week openluchtklasstage)

    Instapbegeleiding

    Om de 14 dagen wordt door de mentor a.h.v. het stagesyntheseformulier schriftelijk tussentijds feedback gegeven. Aan het einde van de stage maakt de mentor het eindverslag a.h.v. hetzelfde stagesyntheseformulier.
    Elke student krijgt minstens 1 bezoek van een docent van de hogeschool. Van elk bezoek wordt een verslag gemaakt voor het stagedossier. De student moet zelf contact nemen met de bezoekende docent(en) voor een nabespreking.

    Er worden 5 leergroepmomenten gepland op dinsdganamiddagen waarin de student reflecteert op de stage vanuit het opleidingskader.
    Het bepalen van het eindcijfer gebeurt op basis van het eindverslag van de mentor, zijn/haar voorstel tot eindcijfer en de verslagen van de bezoekende docent(en).

    De tussentijdse stagesyntheseformulieren van de mentor kunnen het eindcijfer beïnvloeden.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie



    Doorslaggevende criteria:
    attitudes op de stageschool
    mate van zelfsturing bij het vragen naar hulp en begeleiding op de hogeschool
    eindcompetenties stage van het eerste programmajaar
    vakinhoudelijke beheersing zoals tot uiting komt op lesvoorbereidingen, werkbladen, bordplannen, uiteenzettingen
    reflectievaardigheden zoals tot uiting komt in de stageportfolio
    groei (of het ontbreken ervan) in de stage



    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%