Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Kinderen van de muzen


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_4847
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Den Eynde Tine
  • Frederickx Julia
  • Smolderen Vera
  • Van Loock Lieve

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Practicum
  • Studiereis/excursie

Begincompetentie

eindcompetenties MUVO 3

Eindcompetentie

BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Integratieniveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Integratieniveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Integratieniveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Integratieniveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Doorgroeiniveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Integratieniveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Integratieniveau
BALLO_03.33.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.Integratieniveau
BALLO_08.18.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.Doorgroeiniveau
BALLO_1111 - AttitudesIntegratieniveau

Leerresultaten

De leerresultaten zijn zichtbaar in het samenspel van de verschillende resultaten van het proces dat de student doorloopt; een activiteit met kinderen, een persoonlijk werkboek, een kunstzinnig product, een mondelinge toelichting, …



de student (als opvoeder):

- biedt kansen aan kinderen om zich ongeremd uit te drukken en indrukken op te doen, volgens eigen kunnen en behoeften

- hanteert de muzische ‘talen’ of expressievormen als communicatiemiddel om een zintuiglijke waarneming, een gevoelen of een gedachte intens en betekenisvol te ervaren en zich erover uit te drukken



de student (als inhoudelijk expert):

- beheerst de basiskennis van de leerinhouden en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit het leergebieden Muzische Vorming volgen

- wendt materialen, technieken, begrippen en vaardigheden uit de muzische domeinen aan op een oorspronkelijke manier

- kan zich in het eigen onderwijsaanbod laten inspireren door kunst en/of kunstzinnige expressie van vroeger, van nu en van verschillende culturen

- toont in de resultaten van het eigen proces  zijn eigen inhoudelijke verdieping aan op vlak van muzisch-algemene en domeinspecifieke materialen, technieken, begrippen en vaardigheden

- kan het eigen muzisch aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod



de student (als partner van externen):

- kent externe instanties m.b.t. kunst- en cultuureducatie voor kinderen en is op de hoogte van hun aanbod, publicaties en/of initiatieven


- neemt initiatief om contacten te leggen, te communiceren en / of samen te werken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden m.b.t. kunst- en cultuureducatie voor kinderen





Het onvoorspelbare karakter (dat eigen is aan het muzische) van het proces dat de student gedurende een aantal weken doorloopt, maakt dat de student beroep moet doen op attitudes.

Doorheen de resultaten van het eigen proces toont de student dat hij /zij: 

- een standpunt durft in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor draagt

-
in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect toont

-
bereid is zichzelf en zijn/haar omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen

-
actief zoekt naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen

-
bereid is om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken

-
is erop gericht zijn/haar taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden

-
zich verantwoordelijk voelt en het engagement aangaat om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen

-
bereid is zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden

Inhoud



Ideeën, gedachten, experimenten, ervaringen,… vastleggen om vat te krijgen op het proces.


Kinderen op een speelse manier rondleiden in een museum voor hedendaagse kunst (actueel aanbod).



Verkennen van kunst- en cultuureducatieve instanties, musea en theaterhuizen en hun aanbod voor kinderen.



Een thema naar keuze onderzoeken in al zijn maatschappelijk-culturele aspecten en op een kunstzinnige manier presenteren.



Een muzisch of kunstzinnig aanbod uitwerken voor kinderen, dat hanteerbaar is binnen een schoolcontext.



Kaderen van persoonlijke ervaringen, indrukken, vorderingen, visie naar kinderen toe.




Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

actieve deelname is vereist

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%