Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Buiten-gewoon-buiten
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLO_3118 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vermeulen Catherine
- Verbruggen Werner
- Van Loock Lieve
- Tirry Adriaan
- Helsen Nathalie
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Hoorcollege
- Studiereis/excursie
Begincompetentie
Eindcompetenties wereldoriëntatie 1, 2 en 3, Frans 1 en 2 , en algemene didactiek tweede opleidingsjaar
Eindcompetentie
BALLO_01.01 | 1.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.03 | 1.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.04 | 1.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.05 | 1.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.06 | 1.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.11 | 1.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.13 | 1.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03.1 | 3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd. | Integratieniveau |
BALLO_03.2 | 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier. | Doorgroeiniveau |
BALLO_08.1 | 8.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. | Integratieniveau |
BALLO_11_A2 | A2. relationele gerichtheid: in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen. | Integratieniveau |
BALLO_11_A5 | A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden. | Integratieniveau |
BALLO_11_A6 | A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken. | Integratieniveau |
BALLO_11_A8 | A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De studenten organiseren in team de activiteiten voor een openluchtklasweek, niet alleen inhoudelijk rijk, maar ook met aandacht voor de praktische organisatie zoals timing, contacten leggen met plaatselijke instanties, transport, veiligheid, ... . Dit houdt in :
De student:
-gebruikt ervaringsgerichte indicatoren voor goed onderwijs bij het opzetten , verantwoorden en evalueren van het eigen onderwijs .
-realiseert een krachtige leeromgeving.
-kiest doelstellingen op basis van eindtermen en leerplannen en formuleert ze concreet operationeel.
-selecteert leerinhouden/leerervaringen op basis van doelstellingen.
-kiest aangepaste werk- en groeperingsvormen en stemt ze af op de doelen.
-kiest leermiddelen/materialen en gebruikt ze kritisch in functie van de doelen.
-bevordert een veilige en aanmoedigende werksfeer waar iedereen zich goed voelt.
-beheerst basiskennis en basisvaardigheden.
-is communicatief vaardig (Nederlands/Frans)en hanteert een correct taalgebruik zowel schriftelijk als mondeling.
-benut de beschikbare tijd optimaal en flexibel.
-is bereid om te leren uit eigen ervaringen en die van de anderen.
-legt contacten met organisaties, instanties, personen, ... als ondersteuning van activiteiten buiten de school.
-kan elementaire hulpverlening toepassen.
-staat open voor feedback rond het functioneren in team en stuurt zijn handelen bij.
Een groot deel van de activiteiten wordt gerealiseerd met leerlingen van de lagere school.
Inhoud
-De studenten maken als voorbereiding op een openluchtklas in de praktijk, kennis met het dagelijks leven in de Kempen anno negentienhonderd en met de Ardennen in al zijn facetten, waarbij integratie van zoveel mogelijk opleidingsonderdelen wordt nagestreefd.
-Een groot deel van de activiteiten wordt ook gerealiseerd met de kinderen van de lagere school.
-Elementaire hulpverlening.
-Teamgericht werken.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Er wordt van de student een positieve, actieve deelname aan de module verwacht!
De module heeft 5 studiepunten:
- waarvan 4 studiepunten voor het onderdeel bosklas (telt voor 4/5 van het geheel)
* voorbereiding zowel ter plaatse als op papier ( /15)
* presentatie op het terrein ( / 25)
* eindopdracht ( / 10)
- waarvan 1 studiepunt voor het onderdeel EHBO (telt voor 1/5 van het geheel)
* mondeling examen
Beide onderdelen worden samengeteld om het eindcijfer te bepalen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |