Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Godsdienst 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3090
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Velghe Christiane

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

Zie eindcompetenties godsdienst 1 en RZL van 1 BALLO

Zie eindcompetenties BVK 3 van 2 BALLO

Eindcompetentie

BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Doorgroeiniveau
BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Doorgroeiniveau
BALLO_01.051.5 - De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.061.6 - De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.071.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.081.8 - De leerkracht kan observatie en evaluatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
BALLO_01.091.9 - De leerkracht kan observeren en het proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Doorgroeiniveau
BALLO_01.101.10 - De leerkracht kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.Doorgroeiniveau
BALLO_01.111.11 - De leerkracht kan het leer- en ontwikkelingsproces adequaat begeleiden in Standaardnederlands en daarbij rekening houden met en gericht inspelen op de diverse persoonlijke en maatschappelijke taalachtergronden van de leerlingen.Doorgroeiniveau
BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Doorgroeiniveau
BALLO_01.131.13 - De leerkracht kan bijdragen aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan talensensibilisering te doen.Doorgroeiniveau
BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.Doorgroeiniveau
BALLO_02.22.2 - De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Doorgroeiniveau
BALLO_02.42.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.Doorgroeiniveau
BALLO_02.52.5 - De leerkracht kan adequaat omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden.Doorgroeiniveau
BALLO_02.62.6 - De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_02.72.4 - De leerkracht kan communiceren met leerlingen met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Doorgroeiniveau
BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Doorgroeiniveau
BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Doorgroeiniveau
BALLO_03.33.3 De leerkracht kan het eigen aanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.Doorgroeiniveau
BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_04.24.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.Doorgroeiniveau
BALLO_04.44.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.Doorgroeiniveau
BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerDoorgroeiniveau
BALLO_06.16.1 De leerkracht kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.Doorgroeiniveau
BALLO_07.17.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.Doorgroeiniveau
BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Doorgroeiniveau
BALLO_08.18.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A3A3. kritische ingesteldheid: bereid zijn zichzelf en zijn omgeving ter discussie te stellen, de waarde van een bewering of een feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een vooropgesteld doel te verifiëren, alvorens een stelling in te nemen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A5A5. organisatievermogen: erop gericht zijn de taken zo te plannen, te coördineren en te delegeren, dat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt kan worden.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A6A6. zin voor samenwerking: bereid zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A7A7. verantwoordelijkheidszin: zich verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en het engagement aangaan om een positieve ontwikkeling van het kind te bevorderen.Doorgroeiniveau
BALLO_11_A8A8. flexibiliteit: bereid zijn zich aan te passen aan wijzigende omstandigheden, zoals middelen, doelen, mensen en procedures.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student:

- beheerst de basiskennis van het vak Rooms-Katholieke Godsdienst van de basisschool.

- maakt zinvragen bespreekbaar zodat zelfontplooiing op levenbeschouwelijk vlak bij kinderen mogelijk wordt.

- neemt actief deel aan gesprekken over levensbeschouwelijke thema's uit de activiteit.

- beschrijft de belangrijkste aandachtspunten en concrete activiteiten i.v.m. het omgaan met kinderen die geconfronteerd worden met belangrijke levensmomenten.

- kiest gepast materiaal om rond een levenbeschouwelijk thema te werken.

- vindt op de Thomas-website van de KUL lesinformatie en lesmateriaal bij een bepaald onderwerp.

- beheerst kennis en vaardigheden over (niveau lager onderwijs en verdieping): kerkelijke feesten (ontstaan, betekenis en liturgische gebruiken) en parabels, vergelijkingen en wonderverhalen.

- kan bijbelverhalen situeren in de Bijbel, kan deze verhalen analyseren en actualiseren.

- kan lesvoorbereidingen maken met behulp van bronnen op eigen niveau en/of op dat van kinderen.

- is vertrouwd met de inhoud van het leerplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor de basisschool.

- integreert leerinhouden en leerervaringen van het vak godsdienst in een samenhangend onderwijsaanbod.

- formuleert, op basis van het leerplan RK Godsdienst Basisonderwijs en in functie van het onderwerp, gepaste doelstellingen.

- beoordeelt, op basis van het leerplan, doelstellingen uit handleidingen godsdienst lager onderwijs, kritisch.

- selecteert leerinhouden en leerervaringen op basis van actualiteit, beginsituatie en inbreng van de kinderen.





Inhoud

Zie inhoud godsdienst 1 en RZL van 1 BALLO

De student:

- beheerst de kennis van het vak rooms-katholieke godsdienst van de basisschool.

- is vertrouwd met de inhoud van het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.

- omschrijft de eigenheid van het christelijk geloof ten opzichte van andere geloofsovertuigingen.

- kerkelijke feesten: ontstaan, betekenis en liturgische gebruiken

- parabels, vergelijkingen en wonderverhalen

- bijbelverhalen situeren in de Bijbel, deze verhalen analyseren en actualiseren

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Kinderbijbel naar keuze, maar volgens de criteria voor een GOEDE kinderbijbel die in de cursus vermeld staan.
  • Nieuwe Bijbelvertaling online
  • Thomas-website van de KUL

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%