Begincompetentie
Eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs bereikt hebben.
Inhoud basiskennis en - vaardigheden niveau leerlingen en leerkracht basisschool uit wiskunde 1 en 2 (1 BALLO). Oog hebben voor wiskundige aspecten in het dagelijks leven.
In staat zijn om logisch te redeneren.
Positieve houding hebben t.o.v. wiskunde.
Leerresultaten
De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):
* gehele en rationale getallen: breuken, kommagetallen en percenten
* metend rekenen: volume, schaal en toepassingen
* meetkunde: ruimtelijke oriëntatie, vormleer, meetkundige relaties, en toepassingen
De student beheest vakdidactiek wiskunde:
* De student kan de leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor
gehele en rationale getallen: breuken, kommagetallen, percenten.
* De student kan de leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor
metend rekenen: volumeberekening, schaal.
* De student kan de leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor
meetkunde: ruimtelijke oriëntatie, vormleer, meetkundige relaties, toepassingen.
* De student kan basis-, verbredings- en verdiepingsdoelen kiezen en formuleren op
basis van eindtermen en leerplannen, en van ontwikkelings- en leerlijnen.
Inhoud
Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool (4 CU SB 20 uur): - Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten) - Metend rekenen (Volumeberekening, Schaal, Toepassingen) - Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen) Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool (32 CU SB 50 uur): De leerlijnen onderkennen van en leeractiviteiten uitwerken voor: - Gehele en Rationale getallen (Breuken, Kommagetallen, Percenten) - Metend rekenen (Volumeberekening, Schaal) - Meetkunde (Ruimtelijke oriëntatie, Vormleer, Meetkundige relaties, Toepassingen)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
Evaluatie
Eerste examenkans:
-Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool : Schriftelijk met slaagnorm: 75 % Aandeel: 40% van het te behalen credit wiskunde
-Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : Mondeling met slaagnorm: 50 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde
-Examentaak : af te geven voor de Kerstvakantie.
Aandeel: 10% van het te behalen credit wiskunde
Je kan niet slagen als je niet minstens 8/20 haalt voor elk onderdeel afzonderlijk. Voorwaarde blijft wel dat je gewogen gemiddelde minstens 50% is.
Tweede examenkans: zelfde verdeling waarbij de examentaak ingediend wordt op de dag van het examen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 10% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | |