Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs
Muzische vorming 3
Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs |
2011-12 |
nvt |
BALLO_4395 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Van Den Eynde Tine
- Frederickx Julia
- Smolderen Vera
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
eindcompetenties MUVO 2
Eindcompetentie
BALLO_01.02 | 1.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren. | Doorgroeiniveau |
BALLO_01.07 | 1.7 - De leerkracht kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep. | Elementair niveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Doorgroeiniveau |
BALLO_02.6 | 2.6 - De leerkracht kan de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen bevorderen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Doorgroeiniveau |
BALLO_04.4 | 4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen. | Doorgroeiniveau |
BALLO_08.1 | 8.1 De leerkracht kan in overleg met collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. | Elementair niveau |
BALLO_10 | Functioneel geheel 10 - De leraar als cultuurparticipant | Elementair niveau |
BALLO_11 | 11 - Attitudes | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
1. als begeleider van leerprocessen
De student:
- kiest op basis van eindtermen en leerplannen passende basis-, verbredings- en vakoverschrijdende doelen en formuleert deze concreet in functie van de beoogde ontwikkeling van kinderen
2. als opvoeder
De student:
- activeert en enthousiasmeert kinderen en daagt hen uit vanuit de eigen muzische beleving in functie van de totale persoonlijkheidsontwikkeling
3. als inhoudelijk expert
De student:
- heeft inzicht in de motorische ontwikkeling van kinderen
- hanteert materialen, technieken, vaardigheden en begrippen van de verschillende domeinen op een geïntegreerde manier binnen het proces van beschouwen en creëren
- communiceert over vorm, inhoud, techniek en domeinspecifieke aspecten van kunst en kunstzinnige expressie
- hanteert (soms) kunst om zich te laten inspireren door ideeën, technieken, ... bij het uitwerken van activiteiten voor kinderen
- kan vanuit domeinspecifieke eindtermen de transfer maken naar andere MUVO-domeinen en naar andere leergebieden
4. als organisator
De student:
- kan een aanbod voor kinderen uitwerken dat uitnodigt en uitdaagt om te communiceren, indrukken op te doen en zich ermee / erover uit te drukken
8. als partner van externen
De student:
- verkent kunst- en cultuureducatieve diensten, publicaties, initiatieven en hun aanbod naar kinderen toe
attitudes
De student:
- toont aan dat hij de werkelijkheid kan benaderen op een speelse, onbevangen, ongewone manier (of er actief naar op zoek gaat)
- zet zijn hele persoon in, niet eenzijdig zijn denken, maar ook zijn voelen en motivatie
- toont respect en belangstelling voor het werk van anderen
- waardeert zijn eigen werk en bewaart producten van zijn eigen muzisch ontwikkelingsproces in een muzenbox
- kan het muzisch bezigzijn zelf verrijken; zelf nagaan hoe hij nog meer genoegen kan beleven aan het beschouwend en creërend bezigzijn, nagaan wat hem remt, nagaan waar knelpunten zitten en waar hij zichzelf kan bijsturen of verbeteren, zowel op het gebied van vaardigheden als op dat houdingen, ...
Inhoud
Focus ligt op het proces om vanuit reflectie (op eigen muzische grondhouding, kennis en vaardigheden) transfermogelijkheden te creëren naar het eigen muzisch-didactisch handelen in de stageschool.
Vanuit LO en de muzische domeinen beweging, beeld, muziek en media wordt verder verdiepend en geïntegreerd gewerkt.
Vanuit een muzische gezindheid worden begrippen verder uitgediept en toegelicht met speciale aandacht voor:
- ontwikkelingsdoelen
- eindtermen en leerplan
- methodiek
- differentiatie / omgaan met diversiteit
- integratie binnen andere vakken
- bewegingsintegratie, houdingsopvoeding en specifieke aspecten m.b.t. het zwemonderwijs en rugpijnpreventie
De domeineigen aspecten worden verder verkend, uitgediept en toegelicht vanuit concrete activiteiten.
Vanuit dat inzicht worden diverse inhouden vertaald naar muzische activiteiten voor de lagere school.
Vanuit het zintuiglijk waarnemen, het creatief denken, het experimenteren en het vormgeven wordt er gestreefd naar het aanwenden van materialen, technieken, begrippen en vaardigheden op een oorspronkelijke manier, vanuit een bepaald concept of thema.
Vanuit het gegeven dat continuïteit van essentieel belang is in het muzisch proces, is het vanzelfsprekend dat het regelmatig bijwonen van de lessen noodzakelijk is om zowel vat te krijgen op de delen, als op het geheel.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Leerplan bewegingsopvoeding in de basisschoool 2011
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |