Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs

Wiskunde 2


Opleiding Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALLO_3129
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van de Ven Maria
  • Velghe Christiane
  • Neuckens Belinda

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Zie eindcompetenties Wiskunde 1

    Eindcompetentie

    BALLO_01.011.1 - De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.Elementair niveau
    BALLO_01.021.2 - De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.Elementair niveau
    BALLO_01.031.3 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.Elementair niveau
    BALLO_01.041.4 - De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.Elementair niveau
    BALLO_03.13.1 De leerkracht beheerst de basiskennis van de leerinhouden, waaronder ten minste de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en hij kan recente ontwikkelingen over inhouden en vaardigheden uit de leergebieden Frans, Lichamelijke Opvoeding, Muzische Vorming, Nederlands, Wereldoriëntatie en Wiskunde en de leergebiedoverschrijdende thema's Leren Leren, Sociale Vaardigheden en Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) volgen. Vanuit onze overtuiging wordt hier godsdienst aan toegevoegd.Elementair niveau
    BALLO_03.23.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid met betrekking tot leergebieden en vakgebieden aanwenden op een geïntegreerde manier.Elementair niveau
    BALLO_11_A4A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen.Elementair niveau

    Leerresultaten


    ·         De student beheerst kennis en vaardigheden (niveau lager onderwijs en verdieping):

    * metend rekenen (herleidingen, omtrek en oppervlakte) en meetkunde (ruimtelijke oriëntatie)

    * vraagstukken oplossen volgens de meest efficiënte heuristiek uit de domeinen getallenkennis,

              bewerkingen en metend rekenen



    ·         De student beheest vakdidactiek wiskunde:

    * De student onderkent de leerlijnen metend rekenen (incl. de soorten meetfuncties).

    * De student kan leeractiviteiten uitwerken voor metend rekenen (herleidingen, omtrek en oppervlakte).

    * De student kan basisdoelen kiezen en formuleren op basis van eindtermen en leerplannen.

    * De student kan verschillende heuristieken aanwenden als oplossingsweg van diverse toepassingen (vraagstukken).

    * De student kan leeractiviteiten ontwikkelen om kinderen inzicht bij te brengen in het oplossen van diverse vraagstukken.


    Inhoud

    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool (10 CU SB: 35 uur) - De leerinhouden (metend rekenen: herleidingen - omtrek - oppervlakte ; meetkunde: ruimtelijke oriëntatie) beheersen: bespreking meetcircuit - Vraagstukken kunnen oplossen uit de domeinen getallenkennis, bewerkingen en herleidingen metend rekenen.

    Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool (20 CU SB 45 uur): - Bij vraagstukken de meest efficiënte heuristiek gebruiken: toepassingen op alle hoger vermelde leerinhouden wiskunde (zie ook Wiskunde 1) - Zelf vraagstukken kunnen opstellen - Logische problemen oplossen - Metend rekenen: Soorten meetfuncties - De leerlijnen metend rekenen onderkennen - Kinderen inzicht bijbrengen in herleidingen metend rekenen -  in omtrek-  en oppervlaktebepaling van vlakke figuren.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Wiskunde 1998 Leerplan
    • Wiskundewijzer voor het lager onderwijs

    Evaluatie

    Basiskennis en – vaardigheden op niveau leerlingen basisschool: Schriftelijk met slaagnorm: 75 % Aandeel: 40 % van het te behalen credit wiskunde 2

    Basiskennis en -vaardigheden op niveau leerkracht basisschool : schriftelijk met slaagnorm: 50 % Aandeel: 50 % van het te behalen credit wiskunde 2

    Examentaak Inleveren op laatste lesdag Aandeel: 10 % van het te behalen credit wiskunde 2



    Je kan niet slagen als je niet minstens 8/20 haalt voor elk onderdeel afzonderlijk. Voorwaarde blijft wel dat je gewogen resultaat minstens 50% is.



    Tweede examenkans: zelfde verdeling en slaagnormen als bij de eerste examenkans.

    Examentaak: Inleveren op de dag van het examen niveau leerkracht

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer40% niveau leerling
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten10% niveau leerkracht
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50% niveau leerkracht
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer40% niveau leerlingen
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% niveau leerkracht
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten10% niveau leerkracht